Co to są linki przychodzące i jak je sprawdzić?
- 5 lutego 2020
- Link-building
Co to są linki przychodzące i jak je sprawdzić?
- 5 lutego 2020
- Izabela Kaczmarska
- Link-building
Linki przychodzące to bardzo ważny element w kampaniach SEO. Dzięki linkom przychodzącym Twoja witryna zyskuje w rankingu wyników wyszukiwania. Przemyślana strategia pozyskiwania linków, czyli tzw. link building, powinna bazować na analizie konkurencji i ocenie potencjału źródeł zewnętrznych z których możesz linkować do Twojej strony. Nie tylko ilość linków, ale ich jakość wpływa sukces korzystania z tzw. backlinks. Co to są linki przychodzące i jak jest sprawdzić? Wyjaśniamy!
Co to są linki przychodzące (tzw. backlinks)?
Linki są ważnym elementem układanki SEO – bez nich będziesz miał trudności w dobrym pozycjonowaniu strony.
Skąd to wiemy? Przyznali to nawet specjaliści Google.
Linki przychodzące (spotkasz się także z nazwą linki zwrotne, backlinks, linki przychodzące, linki zewnętrzne) to wszystkie odnośniki i hiperłącza znajdujące się na innych witrynach, które odsyłają użytkowników do Twojej witryny.
Załóżmy, że prowadzisz sklep z częściami motoryzacyjnymi. Jeśli współpracujesz z serwisami internetowymi lub blogerami specjalizującymi się w temacie motoryzacji, to za każdym razem kiedy zamieszczą oni link do Twojej strony w ich treściach, Ty zyskujesz link przychodzący.
Rodzaje linków przychodzących
Backlink może zostać stworzony na kilka sposobów. Nie tylko standardowe hiperłącze w tekście jest linkiem przychodzącym.
Odnośniki do Twojej strony mogą znaleźć się w:
- zdjęciach,
- grafikach,
- fragmentach tekstu,
- nagłówkach,
- bannerach reklamowych,
- infografikach,
- oraz innych źródłach internetowych
Odnośniki możemy podzielić także na:
- zewnętrzne – czyli te, które kierują do naszej strony z innych zewnętrznych źródeł; to właśnie na tych linkach skupiamy się w tym wpisie.
- wewnętrzne – czyli takie, które kierują użytkownika z jednej Twojej podstrony do drugiej. Np. prowadzisz bloga i tam tworzysz treści, w obrębie których możesz przekierowywać użytkownika do różnych produktów, które znajdują się w Twoim sklepie, do zakładki ,,kontakt’’ lub gdziekolwiek zechcesz.
Jeśli już interesuje Cię temat linków przychodzących to warto, abyś w swoich działaniach uwzględnił także strategię wewnętrznych linków, po to, aby maksymalnie wykorzystać potencjał Twojej witryny oraz wydłużyć czas trwania sesji użytkownika na Twojej stronie.
Linki zewnętrzne dzieli się również na:
- Linki dofollow (atrybut rel=”follow”) to atrybut, którym opisuje się link. Jeśli link jest oznaczony jako dofollow to jest to komenda dla robotów Google, aby odwiedziły stronę, do której kieruje taki link i przeskanowały jej treść. Jest to zatem taki link, który sprawia, że Google prześledzi treść twojej strony, co korzystnie wpłynie na jej pozycjonowanie. Panuje przekonanie, że tylko takie linki przynoszą wymierną korzyść, jednak nie jest to do końca zgodne z prawdą. Linki nofollow także są ważne, ale pełnią inną rolę.
- Linki nofollow (atrybut rel=”nofollow”) – atrybutem nofollow oznacza się linki, które nie wymagają od Google skanowania Twojej strony. Nofollow w pewnym stopniu przyczyniają się do pozycjonowania, ale także mogą generować ruch. Linki oznaczone atrybutem nofollow mają pewną wartość, gdyż w ogólnym rozrachunku i tak liczy się ogólna liczba wszystkich linków w sieci prowadzących do twojej strony.
- Linki ugc (User Generated Content) z atrybutem (rel=”ugc”) – Linki, które zamieszczane są przez użytkowników Twojej strony internetowej, na przykład na forum internetowym lub w komentarzu na blogu.
- Linki sponsorowane (rel=”sponsored”) – linki zamieszczane przez reklamodawców
Dlaczego warto pozyskiwać linki zewnętrzne?
Linkbuilding ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim, dobrej jakości backlinki, korzystnie wpływają na pozycjonowanie Twojej strony. Dlaczego tak się dzieje?
Algorytmy Google oceniają w tej sposób przydatność Twojej witryny. Uznają, że jeśli jakaś strona często jest linkowana to oznacza, że są na niej godne uwagi informacje, a czytelnicy tej strony chętnie ją polecają.
Ponadto, linki prowadzące do strony, sprawiają, że zwiększa się ilość ruchu na Twojej witrynie. Jest to skuteczna forma pozyskiwania ruchu na domenę.
Jak sprawdzić linki przychodzące?
Często pytacie nas ,,Jak sprawdzić linki do strony?” Sposobów na to jest kilka. Omówimy każdy z nich po kolei.
Analiza linków przychodzących – przydatne narzędzia
Przyjrzyjmy się dostępnym na rynku narzędziom do analizy linków.
Podstawowa analiza linków przychodzących z Google Analytics
Podstawowym narzędziem jest Google Analytics, który pokazuje Ci źródła kierujące do Twojej strony. Nie jest to jednak precyzyjne narzędzie, nie rekomendujemy tego do profesjonalnej analizy. Pozwoli Ci jednak zrobić minimalne rozeznanie w temacie.
Jak to zrobić? Wejdź do panelu Google Analytics. W panelu po lewej wybierz >Pozyskiwanie, następnie >Cały ruch i finalnie >Witryny odsyłające. Zobaczysz tabelkę z listą domen, które kierują na Twoją witrynę.
Analytics ma tą jednak wadę, że nie pokazuje konkretnego linku tylko samą nazwę domeny linkującej. Nie zobaczysz zatem, gdzie konkretnie znajduje się odesłanie do Twojej strony.
Na szczęście istnieją bardziej precyzyjne narzędzia, które umożliwią Ci rzetelne sprawdzanie linków do strony.
Analiza linków przychodzących ze specjalistycznymi narzędziami
Przejdźmy do profesjonalnych metod sprawdzania linków. Są to:
- Sprawdzanie backlinków z Google Search Console
- Analiza linków z narzędziami takimi jak: MajesticSEO, Ahrefs, RankSignals, Backlink Watch.
Jak sprawdzać linki z Google Search Console?
To proste! Zaloguj się do swojego Search Console (a jeśli jeszcze nie korzystasz z tego narzędzia to lepiej, abyś to zmienił!) i wybierz opcję >Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie kliknij w raport >Linki do Twoje strony. Otrzymasz profil linków kierujących do Twojej domeny.
Wadą korzystania z Search Console jest to, że nie znajdziesz tam informacji o wszystkich linkach przychodzących, a jedynie wybraną próbkę prezentowaną przez Google.
To ważne, aby wyłapać te niskiej jakości linki do strony, ponieważ algorytmy Google bardzo zwracają uwagę na jakość linków prowadzących do strony.
Dzieje się tak dlatego, że wiele firm próbowało oszukać roboty Google i umieszczało linki do witryny na różnych forach, fikcyjnych stronach etc., czyli spamowali swoimi linkami na bezwartościowych źródłach, co było niekorzystne dla klientów.
Jak sprawdzić linki przychodzące korzystając z narzędzi?
Wspomniane wyżej narzędzia, czyli MajesticSEO, Ahrefs, RankSignals, Backlink Watch dają bardziej kompleksowe wyniki.
Analiza linków przychodzących z Ahrefs
Ahrefs to płatne, ale kompleksowe narzędzie do analizy linków. Umożliwi Ci zbadanie liczby odnośników, ich parametry, anchory, dane o szacowanym ruchu organicznym na stronie, słowa kluczowe, najpopularniejsze podstrony oraz przegląd kondycji serwisu w wynikach wyszukiwania.
Analiza linków przychodzących z MajesticSEO
MajesticSEO to kolejny program do sprawdzania linków. Jest to płatne narzędzie, ale otrzymasz rozbudowaną analizę linków. Dane prezentowane w tym programie są wyświetlane w formie wykresów kołowych i diagramów. Domeny linkujące do naszej strony analizowane są pod kątem tematyki, wskaźnika Trust Flow oraz Citation Flow.
Analiza linków przychodzących z Backlink Watch
Backlink Watch jest bardzo prostym narzędziem umożliwiającym darmową analizę linków. Wystarczy, że podasz nazwę domeny, a po chwili otrzymasz odnośniki wraz z anchorami i informacją o atrybucie follow/nofollow.
Analiza linków przychodzących z Rank Signal
Rank Signals to darmowe narzędzie wymagające rejestracji. Podobnie jak Search Console prezentuje jedynie próbkę domen linkujących do twojego serwisu. Z pomocą Rank Signals sprawdzisz parametry odnośników, anchor texty, liczbę unikalnych witryn odwołujących się do naszej strony internetowej.
Jak zdobywać linki przychodzące?
Nawiąż współpracę ze znamymi blogerami w Twojej branży. Odezwij się także do specjalistycznych portali i serwisów informacyjnych. Poproś o wskazanie artykułów, które cieszą się dużą czytelnością. Wykup reklamę w formie umieszczenia hiperłącza w treści tej strony. Wykonuj takie działania regularnie, a na pewno zobaczysz efekty.
Ważne, aby były to wartościowe strony cieszące się dobrą renomą w Twojej branży. Lepiej pozyskać kilka linków, które faktycznie pomogą Ci w pozycjonowaniu i wygenerują ruch, niż tysiąc linków, które Google pewnie i tak uzna za spam.
Przeanalizuj swoje linki i odnośniki konkurencji, aby dowiedzieć się gdzie najlepiej umieścić linki przychodzące.
Analiza linków konkurencji – sprawdź jakie strategie wykorzystują Twoi konkurenci!
Wiesz już jak sprawdzić linki do Twojej strony. Jeśli dodatkowo chcesz wzmocnić swoje działania linkbuilding, to polecamy analizę linków konkurencji. Dzięki temu zobaczysz w jakich miejscach w internecie promują się Twoi rywale i zyskasz pogląd na trendy w branży.
Znając linki przychodzące konkurencji możesz rozbudować swój profil linków o nowe źródła.
Jak sprawdzić linki do strony konkurencji? Skorzystaj z tych samych narzędzi, które omówiliśmy powyżej, ale zamiast wpisywać adres Twojej witryny wpisz domeny konkurentów i przeanalizuj ilość, jakość, czas dodania, frazy wykorzystane w linkach oraz rodzaj linków, które pozyskują konkurenci na interesujące Cię frazy kluczowe.
Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.
Zamów bezpłatną konsultację
Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.
Linki przychodzące to bardzo ważny element w kampaniach SEO. Dzięki linkom przychodzącym Twoja witryna zyskuje w rankingu wyników wyszukiwania. Przemyślana strategia pozyskiwania linków, czyli tzw. link building, powinna bazować na analizie konkurencji i ocenie potencjału źródeł zewnętrznych z których możesz linkować do Twojej strony. Nie tylko ilość linków, ale ich jakość wpływa sukces korzystania z tzw. backlinks. Co to są linki przychodzące i jak jest sprawdzić? Wyjaśniamy!
Co to są linki przychodzące (tzw. backlinks)?
Linki są ważnym elementem układanki SEO – bez nich będziesz miał trudności w dobrym pozycjonowaniu strony.
Skąd to wiemy? Przyznali to nawet specjaliści Google.
Linki przychodzące (spotkasz się także z nazwą linki zwrotne, backlinks, linki przychodzące, linki zewnętrzne) to wszystkie odnośniki i hiperłącza znajdujące się na innych witrynach, które odsyłają użytkowników do Twojej witryny.
Załóżmy, że prowadzisz sklep z częściami motoryzacyjnymi. Jeśli współpracujesz z serwisami internetowymi lub blogerami specjalizującymi się w temacie motoryzacji, to za każdym razem kiedy zamieszczą oni link do Twojej strony w ich treściach, Ty zyskujesz link przychodzący.
Rodzaje linków przychodzących
Backlink może zostać stworzony na kilka sposobów. Nie tylko standardowe hiperłącze w tekście jest linkiem przychodzącym.
Odnośniki do Twojej strony mogą znaleźć się w:
- zdjęciach,
- grafikach,
- fragmentach tekstu,
- nagłówkach,
- bannerach reklamowych,
- infografikach,
- oraz innych źródłach internetowych
Odnośniki możemy podzielić także na:
- zewnętrzne – czyli te, które kierują do naszej strony z innych zewnętrznych źródeł; to właśnie na tych linkach skupiamy się w tym wpisie.
- wewnętrzne – czyli takie, które kierują użytkownika z jednej Twojej podstrony do drugiej. Np. prowadzisz bloga i tam tworzysz treści, w obrębie których możesz przekierowywać użytkownika do różnych produktów, które znajdują się w Twoim sklepie, do zakładki ,,kontakt’’ lub gdziekolwiek zechcesz.
Jeśli już interesuje Cię temat linków przychodzących to warto, abyś w swoich działaniach uwzględnił także strategię wewnętrznych linków, po to, aby maksymalnie wykorzystać potencjał Twojej witryny oraz wydłużyć czas trwania sesji użytkownika na Twojej stronie.
Linki zewnętrzne dzieli się również na:
- Linki dofollow (atrybut rel=”follow”) to atrybut, którym opisuje się link. Jeśli link jest oznaczony jako dofollow to jest to komenda dla robotów Google, aby odwiedziły stronę, do której kieruje taki link i przeskanowały jej treść. Jest to zatem taki link, który sprawia, że Google prześledzi treść twojej strony, co korzystnie wpłynie na jej pozycjonowanie. Panuje przekonanie, że tylko takie linki przynoszą wymierną korzyść, jednak nie jest to do końca zgodne z prawdą. Linki nofollow także są ważne, ale pełnią inną rolę.
- Linki nofollow (atrybut rel=”nofollow”) – atrybutem nofollow oznacza się linki, które nie wymagają od Google skanowania Twojej strony. Nofollow w pewnym stopniu przyczyniają się do pozycjonowania, ale także mogą generować ruch. Linki oznaczone atrybutem nofollow mają pewną wartość, gdyż w ogólnym rozrachunku i tak liczy się ogólna liczba wszystkich linków w sieci prowadzących do twojej strony.
- Linki ugc (User Generated Content) z atrybutem (rel=”ugc”) – Linki, które zamieszczane są przez użytkowników Twojej strony internetowej, na przykład na forum internetowym lub w komentarzu na blogu.
- Linki sponsorowane (rel=”sponsored”) – linki zamieszczane przez reklamodawców
Dlaczego warto pozyskiwać linki zewnętrzne?
Linkbuilding ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim, dobrej jakości backlinki, korzystnie wpływają na pozycjonowanie Twojej strony. Dlaczego tak się dzieje?
Algorytmy Google oceniają w tej sposób przydatność Twojej witryny. Uznają, że jeśli jakaś strona często jest linkowana to oznacza, że są na niej godne uwagi informacje, a czytelnicy tej strony chętnie ją polecają.
Ponadto, linki prowadzące do strony, sprawiają, że zwiększa się ilość ruchu na Twojej witrynie. Jest to skuteczna forma pozyskiwania ruchu na domenę.
Jak sprawdzić linki przychodzące?
Często pytacie nas ,,Jak sprawdzić linki do strony?” Sposobów na to jest kilka. Omówimy każdy z nich po kolei.
Analiza linków przychodzących – przydatne narzędzia
Przyjrzyjmy się dostępnym na rynku narzędziom do analizy linków.
Podstawowa analiza linków przychodzących z Google Analytics
Podstawowym narzędziem jest Google Analytics, który pokazuje Ci źródła kierujące do Twojej strony. Nie jest to jednak precyzyjne narzędzie, nie rekomendujemy tego do profesjonalnej analizy. Pozwoli Ci jednak zrobić minimalne rozeznanie w temacie.
Jak to zrobić? Wejdź do panelu Google Analytics. W panelu po lewej wybierz >Pozyskiwanie, następnie >Cały ruch i finalnie >Witryny odsyłające. Zobaczysz tabelkę z listą domen, które kierują na Twoją witrynę.
Analytics ma tą jednak wadę, że nie pokazuje konkretnego linku tylko samą nazwę domeny linkującej. Nie zobaczysz zatem, gdzie konkretnie znajduje się odesłanie do Twojej strony.
Na szczęście istnieją bardziej precyzyjne narzędzia, które umożliwią Ci rzetelne sprawdzanie linków do strony.
Analiza linków przychodzących ze specjalistycznymi narzędziami
Przejdźmy do profesjonalnych metod sprawdzania linków. Są to:
- Sprawdzanie backlinków z Google Search Console
- Analiza linków z narzędziami takimi jak: MajesticSEO, Ahrefs, RankSignals, Backlink Watch.
Jak sprawdzać linki z Google Search Console?
To proste! Zaloguj się do swojego Search Console (a jeśli jeszcze nie korzystasz z tego narzędzia to lepiej, abyś to zmienił!) i wybierz opcję >Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie kliknij w raport >Linki do Twoje strony. Otrzymasz profil linków kierujących do Twojej domeny.
Wadą korzystania z Search Console jest to, że nie znajdziesz tam informacji o wszystkich linkach przychodzących, a jedynie wybraną próbkę prezentowaną przez Google.
To ważne, aby wyłapać te niskiej jakości linki do strony, ponieważ algorytmy Google bardzo zwracają uwagę na jakość linków prowadzących do strony.
Dzieje się tak dlatego, że wiele firm próbowało oszukać roboty Google i umieszczało linki do witryny na różnych forach, fikcyjnych stronach etc., czyli spamowali swoimi linkami na bezwartościowych źródłach, co było niekorzystne dla klientów.
Jak sprawdzić linki przychodzące korzystając z narzędzi?
Wspomniane wyżej narzędzia, czyli MajesticSEO, Ahrefs, RankSignals, Backlink Watch dają bardziej kompleksowe wyniki.
Analiza linków przychodzących z Ahrefs
Ahrefs to płatne, ale kompleksowe narzędzie do analizy linków. Umożliwi Ci zbadanie liczby odnośników, ich parametry, anchory, dane o szacowanym ruchu organicznym na stronie, słowa kluczowe, najpopularniejsze podstrony oraz przegląd kondycji serwisu w wynikach wyszukiwania.
Analiza linków przychodzących z MajesticSEO
MajesticSEO to kolejny program do sprawdzania linków. Jest to płatne narzędzie, ale otrzymasz rozbudowaną analizę linków. Dane prezentowane w tym programie są wyświetlane w formie wykresów kołowych i diagramów. Domeny linkujące do naszej strony analizowane są pod kątem tematyki, wskaźnika Trust Flow oraz Citation Flow.
Analiza linków przychodzących z Backlink Watch
Backlink Watch jest bardzo prostym narzędziem umożliwiającym darmową analizę linków. Wystarczy, że podasz nazwę domeny, a po chwili otrzymasz odnośniki wraz z anchorami i informacją o atrybucie follow/nofollow.
Analiza linków przychodzących z Rank Signal
Rank Signals to darmowe narzędzie wymagające rejestracji. Podobnie jak Search Console prezentuje jedynie próbkę domen linkujących do twojego serwisu. Z pomocą Rank Signals sprawdzisz parametry odnośników, anchor texty, liczbę unikalnych witryn odwołujących się do naszej strony internetowej.
Jak zdobywać linki przychodzące?
Nawiąż współpracę ze znamymi blogerami w Twojej branży. Odezwij się także do specjalistycznych portali i serwisów informacyjnych. Poproś o wskazanie artykułów, które cieszą się dużą czytelnością. Wykup reklamę w formie umieszczenia hiperłącza w treści tej strony. Wykonuj takie działania regularnie, a na pewno zobaczysz efekty.
Ważne, aby były to wartościowe strony cieszące się dobrą renomą w Twojej branży. Lepiej pozyskać kilka linków, które faktycznie pomogą Ci w pozycjonowaniu i wygenerują ruch, niż tysiąc linków, które Google pewnie i tak uzna za spam.
Przeanalizuj swoje linki i odnośniki konkurencji, aby dowiedzieć się gdzie najlepiej umieścić linki przychodzące.
Analiza linków konkurencji – sprawdź jakie strategie wykorzystują Twoi konkurenci!
Wiesz już jak sprawdzić linki do Twojej strony. Jeśli dodatkowo chcesz wzmocnić swoje działania linkbuilding, to polecamy analizę linków konkurencji. Dzięki temu zobaczysz w jakich miejscach w internecie promują się Twoi rywale i zyskasz pogląd na trendy w branży.
Znając linki przychodzące konkurencji możesz rozbudować swój profil linków o nowe źródła.
Jak sprawdzić linki do strony konkurencji? Skorzystaj z tych samych narzędzi, które omówiliśmy powyżej, ale zamiast wpisywać adres Twojej witryny wpisz domeny konkurentów i przeanalizuj ilość, jakość, czas dodania, frazy wykorzystane w linkach oraz rodzaj linków, które pozyskują konkurenci na interesujące Cię frazy kluczowe.
Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.
Zamów bezpłatną konsultację
Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.
Pingback: Linkowanie wewnętrzne strony SEO - na czym polega i jak je zrobić?
Pingback: Jak pisać teksty SEO? Copywriting SEO - Zasady