Co to jest SEO? Podstawy pozycjonowania i optymalizacji stron

  • 19 grudnia 2019
  • SEO

Co to jest SEO? Podstawy pozycjonowania i optymalizacji stron

SEO to jedno z podstawowych działań marketingu internetowego. Jeśli prowadzisz jakiekolwiek działanie w internecie, które mają dotrzeć do finalnego odbiorcy (klienta) powinieneś wiedzieć co to jest SEO i jak wpływa na Twoją widoczność w internecie. W tym artykule wyjaśniamy jak działa SEO i na czym polega optymalizacja stron www.

Co to jest SEO (Search Engine Optimization)?

SEO to skrót zaczerpnięty z angielskiego określenia Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO to rodzaj działań, które podejmuje się, aby sprawić, że strona będzie lepiej widoczna w Google lub innych wyszukiwarkach internetowych. 

SEO to przede wszystkim:

  • poprawa i optymalizacja treści tekstowych na stronie www,
  • optymalizacja techniczna struktury i kodu strony.

Każdy chce żeby jego strona była na 1 miejscu w wynikach wyszukiwania Google. Taka forma reklamy jest niesamowicie skuteczna i gwarantuje dużą ilość ruchu na stronie. 

SEO to podstawa jeśli chcesz zaistnieć w internecie. Nie ważne, czy piszesz bloga i chcesz stać się influencerem, czy prowadzisz sklep internetowy. SEO to twój klucz do sukcesu.

Bez poprawnie skonfigurowanej pod kątem SEO strony, Twoja witryna może znaleźć się bardzo daleko na kartach wyszukiwań Google (na 3 lub więcej stron). A tam klienci już nie zaglądają.

SEO to nie to samo co pozycjonowanie!

Pozycjonowanie to nieco szerszy zakres niż SEO. SEO wchodzi w skład pozycjonowania.

Aby ułatwić Ci zrozumienie tego co to jest SEO przygotowaliśmy prostą tabelkę:

Działania SEO – co do nich zaliczamy?Na czym polega pozycjonowanie?
Optymalizacja treści na stronie
Optymalizacja struktury i kodu strony
SEO
Content marketing
Link building
Analityka internetowa

Dziś przedstawimy Wam podstawy SEO i zasady, o których powinien pamiętać nawet laik!

Na czym polega SEO? Wyjaśnienie dla początkujących

SEO to przede wszystkim poprawa i dostosowanie kodu źródłowego strony oraz tekstów do wymogów algorytmów wyszukiwarek.

Chodzi o to, że każda wyszukiwarka (np. Google), działa w oparciu o pewne schematy. To trochę jak sprawdzanie prac maturalnych – egzaminator ma klucz odpowiedzi i na jego podstawie sprawdza treści przygotowane przez ucznia. 

W zależności od tego jak bardzo te treści są zbliżone do klucza odpowiedzi, tym lepszy wynik. I tak samo działa SEO!

Wyszukiwarki mają swoje algorytmy, na podstawie których skanują strony internetowe. Twoja strona też jest tak skanowana. Roboty Google sprawdzają:

  1. czy strona jest poprawnie skonfigurowana,
  2. czy są na niej treści, których szuka użytkownik,
  3. czy adresy URL są poprawnie wyświetlane.
Dla SEO istotną rolę odgrywają Twoje adresy URL. Jeśli linki na Twojej stronie wyglądają tak:
www.przyklad.pl/ghy7_0653//pl/ju7t=jan
zamiast tak:
www.przyklad.pl/poprawny-url 
To roboty Google gorzej oceniają Twoją stronę!
Takie i inne niuanse to właśnie zasady SEO, których należy się trzymać, aby prowadzić skuteczne działania SEO. Przydatna na pewno okaże się strategia i plan działań, który dobrze ustalić zanim Twoja strona ruszy na dobre! 

Jeśli stawiając Twoją stronę pominąłeś zasady SEO to możesz być pewien, że czekają Cię działania SEO. Nie martw się, wielu początkujących w internecie przedsiębiorców nie ma wiedzy z zakresu pozycjonowania.

Oczywiście najlepszą sytuacją jest przypadek, kiedy strategia SEO powstanie jeszcze przed publikacją strony. Wtedy od razu roboty Google indeksują Twoją stronę poprawnie i z czasem zajmie ona dużo lepszą pozycję w wyszukiwarce, niż strona, w której zostało pominięte zaplecze SEO.

Jak zacząć działania SEO? Co to jest audyt SEO? 

Jeśli Twoja strona już działa, to konieczne jest wykonanie specjalistycznego audytu SEO. Audyt to solidny fundament pod wszystkie przyszłe działania, które podejmiesz w obrębie strony.

Zacznijmy od początku. Co to jest audyt SEO? Audyt SEO to wykonana przez specjalistę analiza strony pod kątem:

  • fraz kluczowych,
  • jakości tekstów na stronie,
  • dopasowania tych tekstów do algorytmów wyszukiwarek,
  • poprawności kodu źródłowego strony,
  • wyszukiwania potencjalnych błędów na stronie, które osłabiają Twoją pozycję w internecie. 

Audyt SEO jest bardzo potrzebny, aby poznać jakie są Twoje mocne, a jakie słabe strony.

Możesz wykonać taki audyt samodzielnie korzystając z darmowych opcji oferowanych przez wiele agencji marketingu internetowego.

Jeśli jednak zależy Ci na profesjonalnej i dogłębnej analizie, która dostarczy Ci praktycznych wskazówek co dalej, to rekomendujemy zainwestowanie w audyt SEO i skorzystanie z porad doświadczonego specjalisty.

Chcesz rozpocząć pierwszą kampanię SEO?
Umów się na darmową konsultację, która pomoże Ci wystartować z optymalizacją w Google.

Podstawy SEO –  Słowa kluczowe 

Jeśli już wykonałeś audyt SEO, to kolejnym krokiem działania jest optymalizacja strony pod kątem tekstów. Wykonany wcześniej audyt dostarczył Ci informacji o tym, czy odpowiednia ilość fraz kluczowych znajduje się na Twojej stronie.

Jeśli zajmujesz się np. sprzedażą mebli biurowych to fraza ,,meble biurowe’’ oraz frazy pokrewne jakimi posługują się w wyszukiwarce Twoi klienci np. meble biurowe hurt, meble biurowe szybka realizacja, meble biurowe na wymiar itp. muszą pojawić się na stronie w określonej ilości. 

Słowa kluczowe ustala się na podstawie:

  • tego co wpisują w wyszukiwarkę klienci szukający oferowanych przez Ciebie usług,
  • analizy konkurencji, z której wynika ile razy dane sformułowania pojawiają się na stronie Twoich konkurentów i co musisz zrobić, aby ich wyprzedzić.

Nie martw się, nie musisz wiedzieć jak to zrobić. W tym artykule omawiamy tylko podstawy SEO. Ważne, abyś wiedział jakiego rodzaju prac możesz spodziewać się podczas optymalizacji twojej strony. Ta wiedza pomoże Ci we współpracy z Twoim specjalistą SEO.

SEO copywriting, czyli specjalistyczne teksty do pozycjonowania

Teksty na Twojej stronie muszą być wysokiej jakości i spójne z wytycznymi SEO. 

Mówiąc o jakości tekstów na Twojej stronie, mamy na myśli:

  • ich stylistykę,
  • długość,
  • nasycenie frazami kluczowymi,
  • odpowiednie oznakowanie znacznikami HTML, czyli nagłówki H1, H2, oraz oznaczenia <strong>, <bold> itd, (Czy Twoje teksty są oznakowane w odpowiedni sposób?)
  • długość poszczególnych akapitów, 
  • ilość nagłówków, 
  • struktura nagłówków.

Może Cię to zaskoczyć, ale algorytmy Google biorą pod uwagę wszystkie te czynniki! Tekst pisany ,,pod SEO’’ to taki, który spełnia pewne warunki i jest zgodny z wytycznymi, o których możesz dowiedzieć się zgłębiając tajniki SEO.

Temat jest dość obszerny, dlatego nie sposób zawrzeć wszystkiego w 1 wpisie. Zajrzyj do pozostałych wpisów na naszym blogu po więcej informacji!

SEO vs SEM – czym to się różni?

Pisząc o SEO nie sposób nie wspomnieć również o działaniach SEM, które dla wielu początkujących mogą być mylące. 

W skrócie można powiedzieć, że działania SEM = SEO + PPC. SEO to wspomniane już Search Engine Optimization, a PPC oznacza kampanie oparte na modelu Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. 

Działania SEODziałania SEM
Optymalizacja treści na stronie
Optymalizacja struktury i kodu strony
Płatne działania w wyszukiwarkach (np. AdWords)

SEM to działania w wyszukiwarkach za które trzeba zapłacić. Są to koszta jednorazowe związane z prowadzoną kampanią.

Inwestycja w SEO to koszt długofalowy. Na pełne efekty trzeba zazwyczaj poczekać nawet kilka do kilkunastu miesięcy. Pierwsze rezultaty jakie przynoszą działania SEO zobaczysz jednak dużo wcześniej. Już pierwsze dwa miesiące powinny przynieść poprawę w statystykach. 

Jak powinna wyglądać strategia SEO?

Strategia SEO jest bardzo ważna. Powinna być częścią (a w zasadzie z niej wynikać) Twojej kompleksowej strategii marketingowej. Czy Twoja firma posiada taką strategię?

Kompleksowa kampania SEO powinna zostać zaplanowana według następujących kroków:

  1. Audyt 
  2. Analiza fraz kluczowych
  3. Ustalenie celów
  4. Plan działania (działania na start i działania długofalowe)
  5. Miesięczny harmonogram wpisów (ilość i rodzaj tekstów, zakres działań)
  6. Oszacowanie KPI (wskaźniki pomiaru efektywności)
  7. Wdrożenie działań 
  8. Stały monitoring efektów
  9. Comiesięczna optymalizacja działań
  10.  Kwartalne raporty i rozwój działań 

Jak wybrać najlepsze usługi SEO?

Konkurencja w branży marketingu internetowego jest duża. Działania SEO świadczy nie jedna firma, a także bardzo wielu freelancerów. 

Chcąc wybrać najlepsze usługi SEO dla Twojej firmy musisz przygotować się na porównywanie ofert. Umów się z kilkoma agencjami na konsultacje, porozmawiaj z ich specjalistami. 

Działania SEO mogą różnić się:

  • zakresem ofert,
  • ceną,
  • czasem trwania umowy, 
  • okresem wypowiedzenia umowy.

Skorzystaj z darmowych audytów strony jakie oferują Ci poszczególne agencje. Zbierz podstawową wiedzę na temat Twojej strony. 

Kieruj się przede wszystkim efektami. Zawsze proś o przedstawienie Ci case studies, czyli rezultatów pracy z innymi klientami. To właśnie efekty świadczą o tym, że działania SEO są lub nie są skuteczne!

Potrzebujesz wsparcia w zakresie SEO?
Umów się na darmową konsultację, która pomoże Ci wystartować z optymalizacją w Google.

Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.

    Zamów bezpłatną konsultację

    Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.

    SEO to jedno z podstawowych działań marketingu internetowego. Jeśli prowadzisz jakiekolwiek działanie w internecie, które mają dotrzeć do finalnego odbiorcy (klienta) powinieneś wiedzieć co to jest SEO i jak wpływa na Twoją widoczność w internecie. W tym artykule wyjaśniamy jak działa SEO i na czym polega optymalizacja stron www.

    Co to jest SEO (Search Engine Optimization)?

    SEO to skrót zaczerpnięty z angielskiego określenia Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO to rodzaj działań, które podejmuje się, aby sprawić, że strona będzie lepiej widoczna w Google lub innych wyszukiwarkach internetowych. 

    SEO to przede wszystkim:

    • poprawa i optymalizacja treści tekstowych na stronie www,
    • optymalizacja techniczna struktury i kodu strony.

    Każdy chce żeby jego strona była na 1 miejscu w wynikach wyszukiwania Google. Taka forma reklamy jest niesamowicie skuteczna i gwarantuje dużą ilość ruchu na stronie. 

    SEO to podstawa jeśli chcesz zaistnieć w internecie. Nie ważne, czy piszesz bloga i chcesz stać się influencerem, czy prowadzisz sklep internetowy. SEO to twój klucz do sukcesu.

    Bez poprawnie skonfigurowanej pod kątem SEO strony, Twoja witryna może znaleźć się bardzo daleko na kartach wyszukiwań Google (na 3 lub więcej stron). A tam klienci już nie zaglądają.

    SEO to nie to samo co pozycjonowanie!

    Pozycjonowanie to nieco szerszy zakres niż SEO. SEO wchodzi w skład pozycjonowania.

    Aby ułatwić Ci zrozumienie tego co to jest SEO przygotowaliśmy prostą tabelkę:

    Działania SEO – co do nich zaliczamy?Na czym polega pozycjonowanie?
    Optymalizacja treści na stronie
    Optymalizacja struktury i kodu strony
    SEO
    Content marketing
    Link building
    Analityka internetowa

    Dziś przedstawimy Wam podstawy SEO i zasady, o których powinien pamiętać nawet laik!

    Na czym polega SEO? Wyjaśnienie dla początkujących

    SEO to przede wszystkim poprawa i dostosowanie kodu źródłowego strony oraz tekstów do wymogów algorytmów wyszukiwarek.

    Chodzi o to, że każda wyszukiwarka (np. Google), działa w oparciu o pewne schematy. To trochę jak sprawdzanie prac maturalnych – egzaminator ma klucz odpowiedzi i na jego podstawie sprawdza treści przygotowane przez ucznia. 

    W zależności od tego jak bardzo te treści są zbliżone do klucza odpowiedzi, tym lepszy wynik. I tak samo działa SEO!

    Wyszukiwarki mają swoje algorytmy, na podstawie których skanują strony internetowe. Twoja strona też jest tak skanowana. Roboty Google sprawdzają:

    1. czy strona jest poprawnie skonfigurowana,
    2. czy są na niej treści, których szuka użytkownik,
    3. czy adresy URL są poprawnie wyświetlane.
    Dla SEO istotną rolę odgrywają Twoje adresy URL. Jeśli linki na Twojej stronie wyglądają tak:
    www.przyklad.pl/ghy7_0653//pl/ju7t=jan
    zamiast tak:
    www.przyklad.pl/poprawny-url 
    To roboty Google gorzej oceniają Twoją stronę!
    Takie i inne niuanse to właśnie zasady SEO, których należy się trzymać, aby prowadzić skuteczne działania SEO. Przydatna na pewno okaże się strategia i plan działań, który dobrze ustalić zanim Twoja strona ruszy na dobre! 

    Jeśli stawiając Twoją stronę pominąłeś zasady SEO to możesz być pewien, że czekają Cię działania SEO. Nie martw się, wielu początkujących w internecie przedsiębiorców nie ma wiedzy z zakresu pozycjonowania.

    Oczywiście najlepszą sytuacją jest przypadek, kiedy strategia SEO powstanie jeszcze przed publikacją strony. Wtedy od razu roboty Google indeksują Twoją stronę poprawnie i z czasem zajmie ona dużo lepszą pozycję w wyszukiwarce, niż strona, w której zostało pominięte zaplecze SEO.

    Jak zacząć działania SEO? Co to jest audyt SEO? 

    Jeśli Twoja strona już działa, to konieczne jest wykonanie specjalistycznego audytu SEO. Audyt to solidny fundament pod wszystkie przyszłe działania, które podejmiesz w obrębie strony.

    Zacznijmy od początku. Co to jest audyt SEO? Audyt SEO to wykonana przez specjalistę analiza strony pod kątem:

    • fraz kluczowych,
    • jakości tekstów na stronie,
    • dopasowania tych tekstów do algorytmów wyszukiwarek,
    • poprawności kodu źródłowego strony,
    • wyszukiwania potencjalnych błędów na stronie, które osłabiają Twoją pozycję w internecie. 

    Audyt SEO jest bardzo potrzebny, aby poznać jakie są Twoje mocne, a jakie słabe strony.

    Możesz wykonać taki audyt samodzielnie korzystając z darmowych opcji oferowanych przez wiele agencji marketingu internetowego.

    Jeśli jednak zależy Ci na profesjonalnej i dogłębnej analizie, która dostarczy Ci praktycznych wskazówek co dalej, to rekomendujemy zainwestowanie w audyt SEO i skorzystanie z porad doświadczonego specjalisty.

    Chcesz rozpocząć pierwszą kampanię SEO?
    Umów się na darmową konsultację, która pomoże Ci wystartować z optymalizacją w Google.

    Podstawy SEO –  Słowa kluczowe 

    Jeśli już wykonałeś audyt SEO, to kolejnym krokiem działania jest optymalizacja strony pod kątem tekstów. Wykonany wcześniej audyt dostarczył Ci informacji o tym, czy odpowiednia ilość fraz kluczowych znajduje się na Twojej stronie.

    Jeśli zajmujesz się np. sprzedażą mebli biurowych to fraza ,,meble biurowe’’ oraz frazy pokrewne jakimi posługują się w wyszukiwarce Twoi klienci np. meble biurowe hurt, meble biurowe szybka realizacja, meble biurowe na wymiar itp. muszą pojawić się na stronie w określonej ilości. 

    Słowa kluczowe ustala się na podstawie:

    • tego co wpisują w wyszukiwarkę klienci szukający oferowanych przez Ciebie usług,
    • analizy konkurencji, z której wynika ile razy dane sformułowania pojawiają się na stronie Twoich konkurentów i co musisz zrobić, aby ich wyprzedzić.

    Nie martw się, nie musisz wiedzieć jak to zrobić. W tym artykule omawiamy tylko podstawy SEO. Ważne, abyś wiedział jakiego rodzaju prac możesz spodziewać się podczas optymalizacji twojej strony. Ta wiedza pomoże Ci we współpracy z Twoim specjalistą SEO.

    SEO copywriting, czyli specjalistyczne teksty do pozycjonowania

    Teksty na Twojej stronie muszą być wysokiej jakości i spójne z wytycznymi SEO. 

    Mówiąc o jakości tekstów na Twojej stronie, mamy na myśli:

    • ich stylistykę,
    • długość,
    • nasycenie frazami kluczowymi,
    • odpowiednie oznakowanie znacznikami HTML, czyli nagłówki H1, H2, oraz oznaczenia <strong>, <bold> itd, (Czy Twoje teksty są oznakowane w odpowiedni sposób?)
    • długość poszczególnych akapitów, 
    • ilość nagłówków, 
    • struktura nagłówków.

    Może Cię to zaskoczyć, ale algorytmy Google biorą pod uwagę wszystkie te czynniki! Tekst pisany ,,pod SEO’’ to taki, który spełnia pewne warunki i jest zgodny z wytycznymi, o których możesz dowiedzieć się zgłębiając tajniki SEO.

    Temat jest dość obszerny, dlatego nie sposób zawrzeć wszystkiego w 1 wpisie. Zajrzyj do pozostałych wpisów na naszym blogu po więcej informacji!

    SEO vs SEM – czym to się różni?

    Pisząc o SEO nie sposób nie wspomnieć również o działaniach SEM, które dla wielu początkujących mogą być mylące. 

    W skrócie można powiedzieć, że działania SEM = SEO + PPC. SEO to wspomniane już Search Engine Optimization, a PPC oznacza kampanie oparte na modelu Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. 

    Działania SEODziałania SEM
    Optymalizacja treści na stronie
    Optymalizacja struktury i kodu strony
    Płatne działania w wyszukiwarkach (np. AdWords)

    SEM to działania w wyszukiwarkach za które trzeba zapłacić. Są to koszta jednorazowe związane z prowadzoną kampanią.

    Inwestycja w SEO to koszt długofalowy. Na pełne efekty trzeba zazwyczaj poczekać nawet kilka do kilkunastu miesięcy. Pierwsze rezultaty jakie przynoszą działania SEO zobaczysz jednak dużo wcześniej. Już pierwsze dwa miesiące powinny przynieść poprawę w statystykach. 

    Jak powinna wyglądać strategia SEO?

    Strategia SEO jest bardzo ważna. Powinna być częścią (a w zasadzie z niej wynikać) Twojej kompleksowej strategii marketingowej. Czy Twoja firma posiada taką strategię?

    Kompleksowa kampania SEO powinna zostać zaplanowana według następujących kroków:

    1. Audyt 
    2. Analiza fraz kluczowych
    3. Ustalenie celów
    4. Plan działania (działania na start i działania długofalowe)
    5. Miesięczny harmonogram wpisów (ilość i rodzaj tekstów, zakres działań)
    6. Oszacowanie KPI (wskaźniki pomiaru efektywności)
    7. Wdrożenie działań 
    8. Stały monitoring efektów
    9. Comiesięczna optymalizacja działań
    10.  Kwartalne raporty i rozwój działań 

    Jak wybrać najlepsze usługi SEO?

    Konkurencja w branży marketingu internetowego jest duża. Działania SEO świadczy nie jedna firma, a także bardzo wielu freelancerów. 

    Chcąc wybrać najlepsze usługi SEO dla Twojej firmy musisz przygotować się na porównywanie ofert. Umów się z kilkoma agencjami na konsultacje, porozmawiaj z ich specjalistami. 

    Działania SEO mogą różnić się:

    • zakresem ofert,
    • ceną,
    • czasem trwania umowy, 
    • okresem wypowiedzenia umowy.

    Skorzystaj z darmowych audytów strony jakie oferują Ci poszczególne agencje. Zbierz podstawową wiedzę na temat Twojej strony. 

    Kieruj się przede wszystkim efektami. Zawsze proś o przedstawienie Ci case studies, czyli rezultatów pracy z innymi klientami. To właśnie efekty świadczą o tym, że działania SEO są lub nie są skuteczne!

    Potrzebujesz wsparcia w zakresie SEO?
    Umów się na darmową konsultację, która pomoże Ci wystartować z optymalizacją w Google.

    Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.

      Zamów bezpłatną konsultację

      Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.

      1 Comment
      1. Pingback: Analiza Słów Kluczowych - Co to jest

      2. Odpowiedz

        Od czasu wprowadzenia zasad SEO do swojej witryny, liczba odbiorców wzrasta średnio 60% każdego miesiąca. Polecam SEO każdemu przedsiębiorcy, który chce być widoczny w internecie! 🙂

      Dodaj komentarz