Google Trends a analiza słów kluczowych – 5 najpopularniejszych metod

Google Trends a analiza słów kluczowych – 5 najpopularniejszych metod

Google Trends to narzędzie SEO, dzięki któremu możliwe jest zweryfikowanie popularności danych słów kluczowych. W przeciwieństwie do Planera Słów Kluczowych, nie pokazuje ono liczby wyszukiwań danej frazy w określonym czasie – jego statystyki odnoszą się do stosunku ilości wyszukiwania danego wyrażenia na tle ilości wszystkich wyszukiwań pojawiających się w sieci (w wybranych przedziałach czasowych i lokalizacyjnych).

Uzyskiwane dane wyrażane są w skali 0 (najmniej popularne wyrażenia) do 100 (najbardziej popularne). Śledzenie „trendów Google” bywa zatem niezwykle pomocne dla każdego, kto na co dzień zajmuje się marketingiem – począwszy od specjalisty SEO, przez copywritera, na specjalistach do spraw SEM i Social Media skończywszy.

Odpowiednia analiza fraz kluczowych pomaga zaplanować i zoptymalizować kampanie reklamowe. Poniższe przykłady praktyczne sposoby na wykorzystanie Google Trends w działaniach marketingowych.

Trendy sezonowe – wiesz, kiedy promujesz

Jeśli działalność Twojej firmy (lub firmy Twojego klienta) uzależniona jest od określonego sezonu, analiza Google Trends pomoże Ci dowiedzieć się, kiedy przypada „szczyt”, a kiedy „dno” popularności danej oferty.

W związku z tym bez trudu zweryfikujesz, kiedy dobrze byłoby rozpocząć promocję swoich produktów i usług, a kiedy warto pomyśleć np. nad pracami związanymi z optymalizacją strony www. 

Google Trends - sezonowość fraz kluczowych
Sezonowość wyszukiwanych fraz kluczowych

Jak widać na powyższym przykładzie, szczyt zainteresowania lampkami choinkowymi przypada bezpośrednio na dni poprzedzające święta Bożego Narodzenia. Zwiększona popularność produktu pojawia się jednak już w listopadzie, stopniowo rosnąc.

Jeśli więc prowadzisz sklep z akcesoriami świątecznymi, warto pomyśleć o atrakcyjnych promocjach lub artykułach na temat okazjonalnych dekoracji tuż przed szczytem.

Jeśli jednak planujesz rozbudowę linków lub zmiany w obrębie witryny, warto rozpocząć prace nawet z 3-miesięcznym wyprzedzeniem „gorącego” okresu (wrzesień) – tak, by strona była gotowa na czas.

Zaplanuj kalendarz treści przy pomocy Google Trends

Jeśli prowadzisz bloga lub serwis poświęcony np. tematyce muzycznej i wydarzeniom kulturalnym, analiza Google Trends pomoże zaplanować Ci publikację odpowiednich treści tematycznych z pewnym wyprzedzeniem.

Weryfikacja popularności fraz związanych z jednym z cyklicznych festiwali muzycznych (patrz: screen poniżej) pokazuje, że szczyt zainteresowania nim następuje każdego roku na przełomie czerwca i lipca – co zbiega się z terminem wydarzenia.

Jak wykorzystać to w praktyce? Przede wszystkim, zanotuj sobie tę informację, co znacznie ułatwi zaplanowanie i publikację odpowiednich treści na czas. Ponadto, możesz stworzyć jeden uniwersalny artykuł na ten temat, który każdego roku będzie ulegał jedynie drobnej aktualizacji (zmiana terminu, obecnych gwiazd). 

Utworzenie kalendarza treści z wykorzystaniem narzędzia Google Trends
Cykliczne wydarzenia zobrazowane na wykresie Google Trends

Znajdź nowe propozycje słów kluczowych w Google Trends

Prowadzisz kampanię w Google Ads lub planujesz zmianę treści na stronie, ale brakuje Ci pomysłów na alternatywne frazy związane z daną ofertą?

Tutaj również Google Trends służy swoją pomocą. Sprawdź statystyki „podobnych zapytań”, które stanowią popularną alternatywę danego wyrażenia wśród potencjalnych klientów.

Dzięki temu nie tylko lepiej zrozumiesz przyszłego nabywcę swoich produktów czy usług (zaczniesz wręcz myśleć jak on), ale także zyskasz nową listę przydatnych słów kluczowych, których popularności mogłeś się nawet nie spodziewać – a stąd już prosta droga do tworzenia nowych, skutecznych reklam i treści atrakcyjnych sprzedażowo. 

Poniżej „podobne zapytania” związane z frazą „czółenka damskie”

Propozycje słów kluczowych Google Trends
Podobne zapytania w Google Trends

Powyższe statystyki dadzą Ci również odpowiedź na pytanie dotyczące tego, z jakimi firmami konkurujesz na dane zapytania. W tym wypadku będą to popularne „sieciówki” – Deichmann i CCC.

Poznaj swoją konkurencję – Analiza konkurencji w Google Trends

Chcesz sprawdzić, kto jest Twoim największym konkurentem? Nic prostszego. W pole wyszukiwania Google Trends wpisz nazwę własnej marki (lub tej, którą właśnie reprezentujesz).

Jeśli np. podasz nazwę McDonald’s, uzyskane wyniki pomogą Ci określić, jakich marek szukają Internauci równie intensywnie jak Twojej (tak, to również opcja „powiązane zapytania”). W poniższym przykładzie będzie to firma KFC.

Bądź tam, gdzie Cię potrzebują

Przy pomocy Google Trends w szybki i łatwy sposób sprawdzisz, w której części kraju (np. miasto, region) zapotrzebowanie na Twoje produkty jest największe.

Wiedza ta pomoże Ci we właściwym targetowaniu treści reklamowych oraz w opracowaniu skutecznej strategii SEO.  Wystarczy wpisać pożądaną frazę w pole wyszukiwania, a następnie zwrócić uwagę na statystyki dotyczące „Zainteresowania według podregionu”.

Jak widać na powyższym przykładzie, w naszym kraju parawany plażowe są najpopularniejsze oczywiście nad morzem.

Wojciech Matuła. Kosultant SEO, właściciel Agencji SEO Linkjuice.pl. Doradzam jak optymalizować witryny w wyszukiwarkach internetowych oraz jak skutecznie poprawiać ich pozycje.

    Zamów bezpłatną konsultację

    Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.

    Google Trends to narzędzie SEO, dzięki któremu możliwe jest zweryfikowanie popularności danych słów kluczowych. W przeciwieństwie do Planera Słów Kluczowych, nie pokazuje ono liczby wyszukiwań danej frazy w określonym czasie – jego statystyki odnoszą się do stosunku ilości wyszukiwania danego wyrażenia na tle ilości wszystkich wyszukiwań pojawiających się w sieci (w wybranych przedziałach czasowych i lokalizacyjnych).

    Uzyskiwane dane wyrażane są w skali 0 (najmniej popularne wyrażenia) do 100 (najbardziej popularne). Śledzenie „trendów Google” bywa zatem niezwykle pomocne dla każdego, kto na co dzień zajmuje się marketingiem – począwszy od specjalisty SEO, przez copywritera, na specjalistach do spraw SEM i Social Media skończywszy.

    Odpowiednia analiza fraz kluczowych pomaga zaplanować i zoptymalizować kampanie reklamowe. Poniższe przykłady praktyczne sposoby na wykorzystanie Google Trends w działaniach marketingowych.

    Trendy sezonowe – wiesz, kiedy promujesz

    Jeśli działalność Twojej firmy (lub firmy Twojego klienta) uzależniona jest od określonego sezonu, analiza Google Trends pomoże Ci dowiedzieć się, kiedy przypada „szczyt”, a kiedy „dno” popularności danej oferty.

    W związku z tym bez trudu zweryfikujesz, kiedy dobrze byłoby rozpocząć promocję swoich produktów i usług, a kiedy warto pomyśleć np. nad pracami związanymi z optymalizacją strony www. 

    Google Trends - sezonowość fraz kluczowych
    Sezonowość wyszukiwanych fraz kluczowych

    Jak widać na powyższym przykładzie, szczyt zainteresowania lampkami choinkowymi przypada bezpośrednio na dni poprzedzające święta Bożego Narodzenia. Zwiększona popularność produktu pojawia się jednak już w listopadzie, stopniowo rosnąc.

    Jeśli więc prowadzisz sklep z akcesoriami świątecznymi, warto pomyśleć o atrakcyjnych promocjach lub artykułach na temat okazjonalnych dekoracji tuż przed szczytem.

    Jeśli jednak planujesz rozbudowę linków lub zmiany w obrębie witryny, warto rozpocząć prace nawet z 3-miesięcznym wyprzedzeniem „gorącego” okresu (wrzesień) – tak, by strona była gotowa na czas.

    Zaplanuj kalendarz treści przy pomocy Google Trends

    Jeśli prowadzisz bloga lub serwis poświęcony np. tematyce muzycznej i wydarzeniom kulturalnym, analiza Google Trends pomoże zaplanować Ci publikację odpowiednich treści tematycznych z pewnym wyprzedzeniem.

    Weryfikacja popularności fraz związanych z jednym z cyklicznych festiwali muzycznych (patrz: screen poniżej) pokazuje, że szczyt zainteresowania nim następuje każdego roku na przełomie czerwca i lipca – co zbiega się z terminem wydarzenia.

    Jak wykorzystać to w praktyce? Przede wszystkim, zanotuj sobie tę informację, co znacznie ułatwi zaplanowanie i publikację odpowiednich treści na czas. Ponadto, możesz stworzyć jeden uniwersalny artykuł na ten temat, który każdego roku będzie ulegał jedynie drobnej aktualizacji (zmiana terminu, obecnych gwiazd). 

    Utworzenie kalendarza treści z wykorzystaniem narzędzia Google Trends
    Cykliczne wydarzenia zobrazowane na wykresie Google Trends

    Znajdź nowe propozycje słów kluczowych w Google Trends

    Prowadzisz kampanię w Google Ads lub planujesz zmianę treści na stronie, ale brakuje Ci pomysłów na alternatywne frazy związane z daną ofertą?

    Tutaj również Google Trends służy swoją pomocą. Sprawdź statystyki „podobnych zapytań”, które stanowią popularną alternatywę danego wyrażenia wśród potencjalnych klientów.

    Dzięki temu nie tylko lepiej zrozumiesz przyszłego nabywcę swoich produktów czy usług (zaczniesz wręcz myśleć jak on), ale także zyskasz nową listę przydatnych słów kluczowych, których popularności mogłeś się nawet nie spodziewać – a stąd już prosta droga do tworzenia nowych, skutecznych reklam i treści atrakcyjnych sprzedażowo. 

    Poniżej „podobne zapytania” związane z frazą „czółenka damskie”

    Propozycje słów kluczowych Google Trends
    Podobne zapytania w Google Trends

    Powyższe statystyki dadzą Ci również odpowiedź na pytanie dotyczące tego, z jakimi firmami konkurujesz na dane zapytania. W tym wypadku będą to popularne „sieciówki” – Deichmann i CCC.

    Poznaj swoją konkurencję – Analiza konkurencji w Google Trends

    Chcesz sprawdzić, kto jest Twoim największym konkurentem? Nic prostszego. W pole wyszukiwania Google Trends wpisz nazwę własnej marki (lub tej, którą właśnie reprezentujesz).

    Jeśli np. podasz nazwę McDonald’s, uzyskane wyniki pomogą Ci określić, jakich marek szukają Internauci równie intensywnie jak Twojej (tak, to również opcja „powiązane zapytania”). W poniższym przykładzie będzie to firma KFC.

    Bądź tam, gdzie Cię potrzebują

    Przy pomocy Google Trends w szybki i łatwy sposób sprawdzisz, w której części kraju (np. miasto, region) zapotrzebowanie na Twoje produkty jest największe.

    Wiedza ta pomoże Ci we właściwym targetowaniu treści reklamowych oraz w opracowaniu skutecznej strategii SEO.  Wystarczy wpisać pożądaną frazę w pole wyszukiwania, a następnie zwrócić uwagę na statystyki dotyczące „Zainteresowania według podregionu”.

    Jak widać na powyższym przykładzie, w naszym kraju parawany plażowe są najpopularniejsze oczywiście nad morzem.

    Wojciech Matuła. Kosultant SEO, właściciel Agencji SEO Linkjuice.pl. Doradzam jak optymalizować witryny w wyszukiwarkach internetowych oraz jak skutecznie poprawiać ich pozycje.

      Zamów bezpłatną konsultację

      Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.

      No Comments

        Dodaj komentarz