Linkowanie wewnętrzne w SEO – jak je zrobić i sprawdzić na stronie?

Linkowanie wewnętrzne w SEO – jak je zrobić i sprawdzić na stronie?

Linkowanie wewnętrzne to jedno z działań, które powinno zostać wdrożone w ramach optymalizacji witryny. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne może poprawić pozycje poszczególnych stron czy kategorii. Ma również znaczący wpływ na długość kontaktu użytkownika z Twoją witryną oraz sposób nawigacji.

W tym wpisie dowiesz się:

  1. Podstawy – co to jest hiperłącze i jak zrobić odnośnik do strony?
  2. Linki wewnętrzne i zewnętrzne – różnice
  3. Na czym polega linkowanie wewnętrzne?
  4. Zalety linków wewnętrznych
  5. Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?
  6. Jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne?

Podstawy – co to jest hiperłącze i jak zrobić odnośnik do strony?

Zacznijmy od tego co to jest hiperłącze (hiperłącze html). Hiperłącza html (lub inaczej: odnośniki, odsyłacze html) to zamieszczone na stronie internetowej odwołania i przekierowania w inne miejsce w Internecie za pomocą linka wstawionego do tekstu, grafik lub innych klikalnych elementów strony.

Link html umieszczony w odnośniku przekierowuje nas do nowej strony www – powoduje otwarcie nowego okna w przeglądarce lub przełącza bieżące okno na inny widok.

Zastanawiasz się jak zrobić odnośnik do strony? To bardzo proste. W edytorze tekstowym z którego korzystasz musisz zaznaczyć fragment, który ma stanowić hiperłącze i znaleźć funkcję wstawienia linku (w prawym przycisku lub w menu).

na czym polega linkowanie wewnetrzne

 

Linki wewnętrzne i zewnętrzne – różnice

Z punktu widzenia SEO możemy wyróżnić m.in 2 typy linków:

  • linki zewnętrzne (czyli linki do Twojej strony, które znajdują się na innych stronach www, kierują użytkownika na Twoją domenę z zewnątrz. Są wykorzystywane do działań typu backlink, o których pisaliśmy w oddzielnym artykule TUTAJ)
  • linki wewnętrzne (czyli wszystkie hiperłącza, które kierują użytkownika w inne miejsce w ramach tej samej strony np. z zakładki blog do sklepu lub na stronę główną).

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Linkowanie wewnętrzne strony to jeden ze sposobów optymalizacji strony www. Służy poprawie nawigowania na stronie, szczególnie jeśli struktura strony internetowej jest złożona (obszerny silos wewnętrzny) i konieczne jest przekierowywanie użytkownika w różne miejsca witryny.

Jeśli zadbasz o odpowiednią strukturę odnośników wewnętrznych to możesz osiągnąć lepsze wyniki swojej strony w stosunkowo prosty sposób!

Na czym polega linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to działanie, które polega na tym, że celowo umieszczamy w treści lub nawigacji strony odnośniki (hiperłącza) prowadzące do innych miejsc wewnątrz tej samej strony.

Celem linkowania wewnętrznego jest przede wszystkim ułatwienie poruszania się po stronie. Dzięki hiperłączom możemy kierować użytkownika w miejsca na stronie, w których dowie się więcej na temat, który go interesuje. Dobrze zaprojektowana struktura linków wewnętrznych jest nie tylko praktyczna dla użytkownika, ale także korzystna dla wyników strony, ponieważ wydłuża czas kontaktu użytkownika ze stroną.

Wyróżnić możemy:

  • linkowanie wewnętrzne do strony głównej
  • linkowanie wewnętrzne do kategorii
  • linkowanie podstron

Dlaczego warto zadbać o odnośniki wewnętrzne?

Zaletą linków wewnętrznych jest przede wszystkim wydłużenie czasu spędzonego na stronie. A to z kolei procentuje na różne obszary.

Główne zalety odnośników wewnętrznych to:

  1. poprawa przepływu mocy strony (Page Rank)
  2. ułatwienie użytkownikowi poruszania się po stronie
  3. ułatwienie robotom wyszukiwarek w indeksowaniu podstron
  4. mniejszy współczynnik odrzuceń (bounce rate)
  5. podkreślanie tematu strony (umieszczając linki w kluczowych treściach pokazujesz robotom o czym jest Twoja strona, co
  6. korzystnie wpływa na finalny efekt pozycjonowania)
  7. wsparcie procesu pozycjonowania słów kluczowych
  8. pomaga zwalczyć kanibalizację w serwisie

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?

Jeśli chcesz sprawdzić swoją stronę pod kątem ilości i umiejscowienia linków wewnętrznych możesz skorzystać z narzędzia SEO umożliwiającego sprawdzenie wszystkich linków zamieszczonych na danej stronie internetowej:

What Are Internal Links and Best Internal Linking Startegies to Use

Wystarczy, że podasz w wyznaczonym do tego polu adres Twojej witryny. Jako wynik otrzymasz ogólną liczbę linków, ilość linków wewnętrznych, ilość linków zewnętrznych i ilość niedziałających linków.

Dodatkowo otrzymasz także listę linków, które z jakiegoś powodu nie działają działają lub są uszkodzone.

Jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne?

Nie wystarczy, że umieścisz dużą ilość hiperłączy w dowolnych miejscach na stronie. Nieprzemyślane działanie tylko zrazi Twoich gości, a strona będzie wyglądać na nieprofesjonalną. Linkowanie wewnętrzne musi mieć sens!

Hiperłącza powinny znaleźć się w kilku strategicznych miejscach na stronie:

W menu głównym

Klikalne menu to także linki! Zwróć uwagę na używanie słów kluczowych jako anchor text. Menu jest szczególnie ważne w przypadku rozbudowanych serwisów z licznymi kategoriami (np. Allegro czy Zalando – oni robią to dobrze!).

W menu bocznym
Dodatkowe menu w bocznym panelu strony to sposób na zwiększenie ilości linków wewnętrznych w Twojej witrynie. Dodatkowy moduł z menu ułatwia nawigowanie po sklepie i angażuje użytkownika.

W treści strony
Czyli hiperłącza pojawiające się w tekstach znajdujących się na stronie (na blogu, w opisie usług, na stronie głównej, w sekcji ,,o nas’’). Tekstowe hiperłącza powinny być dobrze widoczne (np. innym kolorem lub podkreślone), tak aby użytkownik wiedział, że ma do czynienia z podlinkowanym fragmentem tekstu. Dzięki temu kliknie w interesujące go miejsca, aby uzyskać więcej informacji na dany temat.

W stopce
Stopka strony to kolejne miejsce, w którym możemy umieścić dużą ilość linków. Użytkownicy intuicyjnie szukają tam informacji o Twojej firmie – wykorzystaj potencjał tego miejsca.

W nawigacji – breadcrumbs

Breadcrumps czyli nawigacja okruszkowa to kolejny trick, za pomocą którego poprawisz linkowanie wewnętrzne Twojej strony. Oprócz nawigacji bocznej, breadcrumps także bardzo ułatwiają poruszanie się po stronie, ponieważ pokazują Ci dokładnie w jakim miejscu serwisu aktualnie się znajdujesz.

Przykład (nawigacja breadcrumbs Allegro):

Aby Twoja strategia linkowania była skuteczna, musisz pamiętać o kilku ważnych czynnikach!

Im mniej odnośników na podstronie tym mają one większą wartość – jeśli linkujemy do wielu podstron (tzn. w jednym tekście znajduje się np. 10 hiperłączy) to zaczyna wyglądać to jak spam i zmniejszamy potencjał jaki artykuł może przekazać stronom do których linkuje.

Im wyżej znajduje się dany link tym ma on większą wartość – umiejscowienie linku wysoko na stronie zwiększa prawdopodobieństwo, że w ramach ograniczonego nakładu pracy robotów Google, zostaną one zaindeksowane jako pierwsze (nie rezygnuj jednak z linków na końcu tekstu/strony)

Linki, w które klika się rzadko mają mniejszą wartość – dlatego dbaj o to, aby były sensownie i tematycznie umieszczane. Jeśli będą wyglądać jak SPAM (np. poprzez nieodmienione słowa lub wtrącenia linków w takim otoczeniu, że nie pasują one do treści strony) będzie to odstraszać od klikania w nie.

Nie powtarzaj tych samych linków zbyt często – linki wyjątkowo często występujące na stronie mogą być wzięte za spam. Zbyt częste linkowanie zdecydowanie obniża także ogólne user experience (wyszukiwarka w ramach indeksowania bierze pod uwagę i tak tylko pierwsze wystąpienie linku).

Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.

    Zamów bezpłatną konsultację

    Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.

    Linkowanie wewnętrzne to jedno z działań, które powinno zostać wdrożone w ramach optymalizacji witryny. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne może poprawić pozycje poszczególnych stron czy kategorii. Ma również znaczący wpływ na długość kontaktu użytkownika z Twoją witryną oraz sposób nawigacji.

    W tym wpisie dowiesz się:

    1. Podstawy – co to jest hiperłącze i jak zrobić odnośnik do strony?
    2. Linki wewnętrzne i zewnętrzne – różnice
    3. Na czym polega linkowanie wewnętrzne?
    4. Zalety linków wewnętrznych
    5. Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?
    6. Jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne?

    Podstawy – co to jest hiperłącze i jak zrobić odnośnik do strony?

    Zacznijmy od tego co to jest hiperłącze (hiperłącze html). Hiperłącza html (lub inaczej: odnośniki, odsyłacze html) to zamieszczone na stronie internetowej odwołania i przekierowania w inne miejsce w Internecie za pomocą linka wstawionego do tekstu, grafik lub innych klikalnych elementów strony.

    Link html umieszczony w odnośniku przekierowuje nas do nowej strony www – powoduje otwarcie nowego okna w przeglądarce lub przełącza bieżące okno na inny widok.

    Zastanawiasz się jak zrobić odnośnik do strony? To bardzo proste. W edytorze tekstowym z którego korzystasz musisz zaznaczyć fragment, który ma stanowić hiperłącze i znaleźć funkcję wstawienia linku (w prawym przycisku lub w menu).

    na czym polega linkowanie wewnetrzne

     

    Linki wewnętrzne i zewnętrzne – różnice

    Z punktu widzenia SEO możemy wyróżnić m.in 2 typy linków:

    • linki zewnętrzne (czyli linki do Twojej strony, które znajdują się na innych stronach www, kierują użytkownika na Twoją domenę z zewnątrz. Są wykorzystywane do działań typu backlink, o których pisaliśmy w oddzielnym artykule TUTAJ)
    • linki wewnętrzne (czyli wszystkie hiperłącza, które kierują użytkownika w inne miejsce w ramach tej samej strony np. z zakładki blog do sklepu lub na stronę główną).

    Linkowanie wewnętrzne a SEO

    Linkowanie wewnętrzne strony to jeden ze sposobów optymalizacji strony www. Służy poprawie nawigowania na stronie, szczególnie jeśli struktura strony internetowej jest złożona (obszerny silos wewnętrzny) i konieczne jest przekierowywanie użytkownika w różne miejsca witryny.

    Jeśli zadbasz o odpowiednią strukturę odnośników wewnętrznych to możesz osiągnąć lepsze wyniki swojej strony w stosunkowo prosty sposób!

    Na czym polega linkowanie wewnętrzne?

    Linkowanie wewnętrzne to działanie, które polega na tym, że celowo umieszczamy w treści lub nawigacji strony odnośniki (hiperłącza) prowadzące do innych miejsc wewnątrz tej samej strony.

    Celem linkowania wewnętrznego jest przede wszystkim ułatwienie poruszania się po stronie. Dzięki hiperłączom możemy kierować użytkownika w miejsca na stronie, w których dowie się więcej na temat, który go interesuje. Dobrze zaprojektowana struktura linków wewnętrznych jest nie tylko praktyczna dla użytkownika, ale także korzystna dla wyników strony, ponieważ wydłuża czas kontaktu użytkownika ze stroną.

    Wyróżnić możemy:

    • linkowanie wewnętrzne do strony głównej
    • linkowanie wewnętrzne do kategorii
    • linkowanie podstron

    Dlaczego warto zadbać o odnośniki wewnętrzne?

    Zaletą linków wewnętrznych jest przede wszystkim wydłużenie czasu spędzonego na stronie. A to z kolei procentuje na różne obszary.

    Główne zalety odnośników wewnętrznych to:

    1. poprawa przepływu mocy strony (Page Rank)
    2. ułatwienie użytkownikowi poruszania się po stronie
    3. ułatwienie robotom wyszukiwarek w indeksowaniu podstron
    4. mniejszy współczynnik odrzuceń (bounce rate)
    5. podkreślanie tematu strony (umieszczając linki w kluczowych treściach pokazujesz robotom o czym jest Twoja strona, co
    6. korzystnie wpływa na finalny efekt pozycjonowania)
    7. wsparcie procesu pozycjonowania słów kluczowych
    8. pomaga zwalczyć kanibalizację w serwisie

    Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?

    Jeśli chcesz sprawdzić swoją stronę pod kątem ilości i umiejscowienia linków wewnętrznych możesz skorzystać z narzędzia SEO umożliwiającego sprawdzenie wszystkich linków zamieszczonych na danej stronie internetowej:

    What Are Internal Links and Best Internal Linking Startegies to Use

    Wystarczy, że podasz w wyznaczonym do tego polu adres Twojej witryny. Jako wynik otrzymasz ogólną liczbę linków, ilość linków wewnętrznych, ilość linków zewnętrznych i ilość niedziałających linków.

    Dodatkowo otrzymasz także listę linków, które z jakiegoś powodu nie działają działają lub są uszkodzone.

    Jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne?

    Nie wystarczy, że umieścisz dużą ilość hiperłączy w dowolnych miejscach na stronie. Nieprzemyślane działanie tylko zrazi Twoich gości, a strona będzie wyglądać na nieprofesjonalną. Linkowanie wewnętrzne musi mieć sens!

    Hiperłącza powinny znaleźć się w kilku strategicznych miejscach na stronie:

    W menu głównym

    Klikalne menu to także linki! Zwróć uwagę na używanie słów kluczowych jako anchor text. Menu jest szczególnie ważne w przypadku rozbudowanych serwisów z licznymi kategoriami (np. Allegro czy Zalando – oni robią to dobrze!).

    W menu bocznym
    Dodatkowe menu w bocznym panelu strony to sposób na zwiększenie ilości linków wewnętrznych w Twojej witrynie. Dodatkowy moduł z menu ułatwia nawigowanie po sklepie i angażuje użytkownika.

    W treści strony
    Czyli hiperłącza pojawiające się w tekstach znajdujących się na stronie (na blogu, w opisie usług, na stronie głównej, w sekcji ,,o nas’’). Tekstowe hiperłącza powinny być dobrze widoczne (np. innym kolorem lub podkreślone), tak aby użytkownik wiedział, że ma do czynienia z podlinkowanym fragmentem tekstu. Dzięki temu kliknie w interesujące go miejsca, aby uzyskać więcej informacji na dany temat.

    W stopce
    Stopka strony to kolejne miejsce, w którym możemy umieścić dużą ilość linków. Użytkownicy intuicyjnie szukają tam informacji o Twojej firmie – wykorzystaj potencjał tego miejsca.

    W nawigacji – breadcrumbs

    Breadcrumps czyli nawigacja okruszkowa to kolejny trick, za pomocą którego poprawisz linkowanie wewnętrzne Twojej strony. Oprócz nawigacji bocznej, breadcrumps także bardzo ułatwiają poruszanie się po stronie, ponieważ pokazują Ci dokładnie w jakim miejscu serwisu aktualnie się znajdujesz.

    Przykład (nawigacja breadcrumbs Allegro):

    Aby Twoja strategia linkowania była skuteczna, musisz pamiętać o kilku ważnych czynnikach!

    Im mniej odnośników na podstronie tym mają one większą wartość – jeśli linkujemy do wielu podstron (tzn. w jednym tekście znajduje się np. 10 hiperłączy) to zaczyna wyglądać to jak spam i zmniejszamy potencjał jaki artykuł może przekazać stronom do których linkuje.

    Im wyżej znajduje się dany link tym ma on większą wartość – umiejscowienie linku wysoko na stronie zwiększa prawdopodobieństwo, że w ramach ograniczonego nakładu pracy robotów Google, zostaną one zaindeksowane jako pierwsze (nie rezygnuj jednak z linków na końcu tekstu/strony)

    Linki, w które klika się rzadko mają mniejszą wartość – dlatego dbaj o to, aby były sensownie i tematycznie umieszczane. Jeśli będą wyglądać jak SPAM (np. poprzez nieodmienione słowa lub wtrącenia linków w takim otoczeniu, że nie pasują one do treści strony) będzie to odstraszać od klikania w nie.

    Nie powtarzaj tych samych linków zbyt często – linki wyjątkowo często występujące na stronie mogą być wzięte za spam. Zbyt częste linkowanie zdecydowanie obniża także ogólne user experience (wyszukiwarka w ramach indeksowania bierze pod uwagę i tak tylko pierwsze wystąpienie linku).

    Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.

      Zamów bezpłatną konsultację

      Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.

      No Comments

        Dodaj komentarz