Pozycjonowanie long tail – jak wykorzystać frazy długiego ogona w SEO?
- 6 kwietnia 2020
- SEO
Pozycjonowanie long tail – jak wykorzystać frazy długiego ogona w SEO?
- 6 kwietnia 2020
- Izabela Kaczmarska
- SEO
Pozycjonowanie strony www to jeden z kluczowych elementów marketingu internetowego. Jest narzędzie powszechnie stosowane przez większość firm działających w sieci, dlatego w wielu branżach widać dużą konkurencję pomiędzy poszczególnymi witrynami. Każdy chce wyprzedzić konkurentów i znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie long tail jest strategią, która pomoże Ci przebić konkurencję i dotrzeć do klientów niskim kosztem!
W tym wpisie wyjaśniamy co to jest pozycjonowanie long tail i jak znaleźć frazy długiego ogona z małą konkurencją .
Spis treści:
- Co to jest fraza kluczowa?
- Czym są frazy długiego ogona?
- Frazy kluczowe long tail z niską konkurencją
- Zalety stosowania long tail SEO
- Jak znaleźć frazy długiego ogona?
- Na czym polega pozycjonowanie na frazy long tail?
- Jak użyć fraz long tail w pozycjonowaniu lokalnym?
- Jak wykorzystać frazy long tail w sklepie e-commerce?
Co to jest fraza kluczowa?
Zacznijmy od wyjaśnienia podstawowego pojęcia jakim będziemy posługiwać się w tym wpisie. Fraza kluczowa (słowo kluczowe) to określona konfiguracja słów, której używają klienci do wyszukania interesujących ich treści, produktów bądź usług w Internecie.
To ,,kod dostępu’’ do Twojej strony – za jego pomocą użytkownicy trafiają na Twoją stronę www. Wszyscy używamy fraz kluczowych . Za każdym razem, gdy wpisujemy coś w Google lub inną wyszukiwarkę posługujemy się właśnie frazami kluczowymi lub frazami kluczowymi long tail .
Różni użytkownicy w nieco inny sposób korzystają z internetu i używają innych słów kluczowych. Na przykład: osoba, która poszukuje butów Nike może wpisać w wyszukiwarkę ,,nike sklep’’ lub ,,buty nike cena’’.
Wielu użytkowników posługuje się także frazami długiego ogona .
Czym są frazy długiego ogona?
Frazy long tail (długi ogon, long tail keywords) to takie frazy,które zawierają więcej słów i bardziej precyzyjnie opisują to czego dana osoba poszukuje.
Long tail keywords cechują się dużo niższymi statystykami wyszukiwania niż standardowe frazy.
Porównanie long tail a short tail
Fraza short tail / krótki ogon – przykłady:
- myjnia samochodowa białystok
- hotel wrocław
Fraza long tail / długi ogon – przykłady:
- myjnia samochodowa automatyczna calodobowa bialystok
- hotel 4 gwiazdki wrocław apartamenty premium
Jak widzisz, długi ogon w pozycjonowaniu oznacza po prostu bardziej precyzyjne opisanie tego o co nam chodzi.
W gąszczu wyników wyszukiwania często trudno jest odnaleźć dokładnie to czym jesteśmy zainteresowani, dlatego im więcej słów użyjemy, tym prawdopodobieństwo uzyskania dopasowanego wyniku zwiększa się.
Pozycjonowanie long tail nazywa się często także pozycjonowaniem szerokim , ponieważ obejmuje znacznie szerszy zakres fraz niż pozycjonowanie na kluczowe frazy.
Frazy kluczowe long tail z niską konkurencją
Pozycjonowanie na long tail stało się popularne, ponieważ pozwala wypozycjonować stronę na mniej popularne frazy. Obecnie mamy do czynienia z naprawdę dużą konkurencją na poszczególne key words. Oczywiście wszystko zależy od branży, w jakiej działa Twoja firma.
Im bardziej niszowa branża, tym konkurencja mniejsza i większe szanse na obejęcie wysokiej pozycji w Google.
Jeśli jednak Twoja firma jest jedną z wielu na rynku w danej branży (np. sklep z kosmetykami ekologicznymi) to zapewne pierwsze wyniki wyszukiwania na frazy typu ,,kosmetyki ekologiczne sklep’’ są już zajęte przez sklepy, które od lat funkcjonują w internecie. Pojawia się zatem pytanie ,,Jak stać się konkurencją dla tych firm?’’.
Odpowiedzią jest zastosowanie strategii pozycjonowania z długim ogonem . Czyli tworzenie treści na stronę oraz optymalizacja strony SEO w taki sposób, aby strona wyświetlała się na mniej popularne zapytania. Szczególnie ważny jest etap analizy i wyszukanie wszystkich długich fraz, których używają klienci do wyszukiwania treści oraz sprawdzenia, które z tych fraz nie są zajęte przez konkurencję.
Zobaczmy to na przykładzie:
Jak widzisz, frazy long tail wyróżniają się dużo mniejszą ilością zapytań miesięcznie. Są rzadziej wpisywane, dlatego też konkurencja na te frazy jest dużo niższa!
To wcale nie znaczy, że są nieskuteczne. Jeśli obejmiesz kilka fraz długiego ogona zyskasz tak samo dużo wejść na stronę jak po objęciu 1 standardowej frazy.
Wyobraź sobie sytuację, że otwierasz nowy sklep internetowy z kosmetykami eko. Na rynku funkcjonuje już wiele takich sklepów, które od lat są dostępne w Google, dzięki czemu bardzo dobrze pozycjonują się w wyszukiwarce. To bardzo trudne zadanie, aby przebić te firmy i zająć pierwsze wyniki wyszukiwania.
Musiałbyś wydać na ten cel bardzo dużo pieniędzy, a efekty i tak pojawiłyby się dopiero z czasem. Jeśli jednak zastosujesz pozycjonowanie witryny na frazy długiego ogona, jest spora szansa, że przebijesz konkurencję tam, gdzie jest na to miejsce!
Zalety stosowania long tail SEO
- Niski koszt pozycjonowania na frazy długiego ogona
- Brak konieczności tworzenia bardzo rozbudowanych treści pod SEO i zaawansowanej optymalizacji
- Szybkie efekty pozycjonowania long tail
- Duża stabilność pozycji dzięki pozycjonowaniu szerokiemu
- Wysoki współczynnik konwersji
Jak znaleźć frazy długiego ogona?
Jeśli zastanawiasz się jak sprawdzić słowa kluczowe strony lub jak sprawdzić frazy long tail zajrzyj do wpisu, w którym wytłumaczyliśmy to krok po kroku:
Bardzo przydatne są różne narzędzia, które umożliwiają sprawdzenie fraz kluczowych.
Jednym z takich narzędzi jest www.answerthepublic.com.
Wpisując daną frazę otrzymujesz wykres, na którym widzisz jakich fraz używają internauci.
Wygląda to tak:
Wykres uwzględnia różne rodzaje zapytań zawierające takie słowa jak: jak, dlaczego, które, gdzie, co itp.
Kombinacji słów jest bardzo dużo! Warto, aby znalazły się na Twojej stronie.
Na czym polega pozycjonowanie na frazy long tail?
Najłatwiej będzie wyjaśnić to krok po kroku :
Analiza
Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu na frazy long tail jest stworzenie maksymalnie precyzyjnej listy fraz kluczowych dla Twojej branży. Musisz zbadać statystyki wyszukiwania , aby poznać wszystkie frazy oraz frazy długiego ogona , którymi posługują się Twoi odbiorcy. Taką analizę wykona dla Ciebie specjalista SEO, bądź możesz zrobić to samodzielnie korzystając z dostępnych w sieci narzędzi.
Określenie najważniejszych fraz długiego ogona
Kolejnym krokiem w pozycjonowaniu szerokim jest przeanalizowanie, które z fraz mają największy potencjał w dotarciu do klienta. Często okazuje się, że żaden z konkurentów nie wypozycjonował swojej strony na dość oczywiste zapytania, więc w branży jest luka, którą sprytne firmy mogą objąć stosując taktykę long tail SEO . Sprawdzając, które firmy wyświetlają się na dane zapytania dowiesz się, gdzie jest luka dla Twojej firmy.
Stworzenie tekstów SEO
Copywriting to kolejny element pozycjonowania strony longtail. Znając frazy na jakie chcesz się wypozycjonować musisz przygotować odpowiednie treści na Twoją stronę.
Optymalizacja strony
Czyli prace na zapleczu strony. Optymalizacja nagłówków, adresów URL, nawigacji na stronie, metatagów i innych kluczowych elementów, tak aby strona wyświetlała się na frazy długiego ogona.
Więcej o optymalizacji stron www pod SEO dowiesz się z tego wpisu:
Jak użyć fraz long tail w pozycjonowaniu lokalnym?
Long tail SEO w pozycjonowaniu lokalnym to bardzo skuteczna strategia. Polega na wykorzystaniu fraz, które maksymalnie precyzują lokalizację Twojego biznesu. Jest to szczególnie zalecane dla firm, które prowadzą lokalny biznes.
Pozycjonowanie lokalne long tail powinno uwzględniać zatem słowa, które doprecyzowują położenie np.
- kosmetyczka warszawa praga południe
- serwis gsm kraków ul. karmelicka
- myjnia samochodowa na trasie e7 swietokrzyskie
Jak wykorzystać frazy long tail w sklepie e-commerce?
Pozycjonuj swoje podstrony używając fraz, które dobrze opisują Twój produkt. Powinny zawierać:
- markę produktu
- rodzaj usługi
- typ produktu
- kolor, rozmiar, wariant
- dodatkowe zwroty takie jak: opinie, forum, cena, gdzie kupić, polecane, najlepsze, gdzie, jak
Mamy nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie pomocny!
Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.
Zamów bezpłatną konsultację
Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.
Pozycjonowanie strony www to jeden z kluczowych elementów marketingu internetowego. Jest narzędzie powszechnie stosowane przez większość firm działających w sieci, dlatego w wielu branżach widać dużą konkurencję pomiędzy poszczególnymi witrynami. Każdy chce wyprzedzić konkurentów i znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie long tail jest strategią, która pomoże Ci przebić konkurencję i dotrzeć do klientów niskim kosztem!
W tym wpisie wyjaśniamy co to jest pozycjonowanie long tail i jak znaleźć frazy długiego ogona z małą konkurencją .
Spis treści:
- Co to jest fraza kluczowa?
- Czym są frazy długiego ogona?
- Frazy kluczowe long tail z niską konkurencją
- Zalety stosowania long tail SEO
- Jak znaleźć frazy długiego ogona?
- Na czym polega pozycjonowanie na frazy long tail?
- Jak użyć fraz long tail w pozycjonowaniu lokalnym?
- Jak wykorzystać frazy long tail w sklepie e-commerce?
Co to jest fraza kluczowa?
Zacznijmy od wyjaśnienia podstawowego pojęcia jakim będziemy posługiwać się w tym wpisie. Fraza kluczowa (słowo kluczowe) to określona konfiguracja słów, której używają klienci do wyszukania interesujących ich treści, produktów bądź usług w Internecie.
To ,,kod dostępu’’ do Twojej strony – za jego pomocą użytkownicy trafiają na Twoją stronę www. Wszyscy używamy fraz kluczowych . Za każdym razem, gdy wpisujemy coś w Google lub inną wyszukiwarkę posługujemy się właśnie frazami kluczowymi lub frazami kluczowymi long tail .
Różni użytkownicy w nieco inny sposób korzystają z internetu i używają innych słów kluczowych. Na przykład: osoba, która poszukuje butów Nike może wpisać w wyszukiwarkę ,,nike sklep’’ lub ,,buty nike cena’’.
Wielu użytkowników posługuje się także frazami długiego ogona .
Czym są frazy długiego ogona?
Frazy long tail (długi ogon, long tail keywords) to takie frazy,które zawierają więcej słów i bardziej precyzyjnie opisują to czego dana osoba poszukuje.
Long tail keywords cechują się dużo niższymi statystykami wyszukiwania niż standardowe frazy.
Porównanie long tail a short tail
Fraza short tail / krótki ogon – przykłady:
- myjnia samochodowa białystok
- hotel wrocław
Fraza long tail / długi ogon – przykłady:
- myjnia samochodowa automatyczna calodobowa bialystok
- hotel 4 gwiazdki wrocław apartamenty premium
Jak widzisz, długi ogon w pozycjonowaniu oznacza po prostu bardziej precyzyjne opisanie tego o co nam chodzi.
W gąszczu wyników wyszukiwania często trudno jest odnaleźć dokładnie to czym jesteśmy zainteresowani, dlatego im więcej słów użyjemy, tym prawdopodobieństwo uzyskania dopasowanego wyniku zwiększa się.
Pozycjonowanie long tail nazywa się często także pozycjonowaniem szerokim , ponieważ obejmuje znacznie szerszy zakres fraz niż pozycjonowanie na kluczowe frazy.
Frazy kluczowe long tail z niską konkurencją
Pozycjonowanie na long tail stało się popularne, ponieważ pozwala wypozycjonować stronę na mniej popularne frazy. Obecnie mamy do czynienia z naprawdę dużą konkurencją na poszczególne key words. Oczywiście wszystko zależy od branży, w jakiej działa Twoja firma.
Im bardziej niszowa branża, tym konkurencja mniejsza i większe szanse na obejęcie wysokiej pozycji w Google.
Jeśli jednak Twoja firma jest jedną z wielu na rynku w danej branży (np. sklep z kosmetykami ekologicznymi) to zapewne pierwsze wyniki wyszukiwania na frazy typu ,,kosmetyki ekologiczne sklep’’ są już zajęte przez sklepy, które od lat funkcjonują w internecie. Pojawia się zatem pytanie ,,Jak stać się konkurencją dla tych firm?’’.
Odpowiedzią jest zastosowanie strategii pozycjonowania z długim ogonem . Czyli tworzenie treści na stronę oraz optymalizacja strony SEO w taki sposób, aby strona wyświetlała się na mniej popularne zapytania. Szczególnie ważny jest etap analizy i wyszukanie wszystkich długich fraz, których używają klienci do wyszukiwania treści oraz sprawdzenia, które z tych fraz nie są zajęte przez konkurencję.
Zobaczmy to na przykładzie:
Jak widzisz, frazy long tail wyróżniają się dużo mniejszą ilością zapytań miesięcznie. Są rzadziej wpisywane, dlatego też konkurencja na te frazy jest dużo niższa!
To wcale nie znaczy, że są nieskuteczne. Jeśli obejmiesz kilka fraz długiego ogona zyskasz tak samo dużo wejść na stronę jak po objęciu 1 standardowej frazy.
Wyobraź sobie sytuację, że otwierasz nowy sklep internetowy z kosmetykami eko. Na rynku funkcjonuje już wiele takich sklepów, które od lat są dostępne w Google, dzięki czemu bardzo dobrze pozycjonują się w wyszukiwarce. To bardzo trudne zadanie, aby przebić te firmy i zająć pierwsze wyniki wyszukiwania.
Musiałbyś wydać na ten cel bardzo dużo pieniędzy, a efekty i tak pojawiłyby się dopiero z czasem. Jeśli jednak zastosujesz pozycjonowanie witryny na frazy długiego ogona, jest spora szansa, że przebijesz konkurencję tam, gdzie jest na to miejsce!
Zalety stosowania long tail SEO
- Niski koszt pozycjonowania na frazy długiego ogona
- Brak konieczności tworzenia bardzo rozbudowanych treści pod SEO i zaawansowanej optymalizacji
- Szybkie efekty pozycjonowania long tail
- Duża stabilność pozycji dzięki pozycjonowaniu szerokiemu
- Wysoki współczynnik konwersji
Jak znaleźć frazy długiego ogona?
Jeśli zastanawiasz się jak sprawdzić słowa kluczowe strony lub jak sprawdzić frazy long tail zajrzyj do wpisu, w którym wytłumaczyliśmy to krok po kroku:
Bardzo przydatne są różne narzędzia, które umożliwiają sprawdzenie fraz kluczowych.
Jednym z takich narzędzi jest www.answerthepublic.com.
Wpisując daną frazę otrzymujesz wykres, na którym widzisz jakich fraz używają internauci.
Wygląda to tak:
Wykres uwzględnia różne rodzaje zapytań zawierające takie słowa jak: jak, dlaczego, które, gdzie, co itp.
Kombinacji słów jest bardzo dużo! Warto, aby znalazły się na Twojej stronie.
Na czym polega pozycjonowanie na frazy long tail?
Najłatwiej będzie wyjaśnić to krok po kroku :
Analiza
Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu na frazy long tail jest stworzenie maksymalnie precyzyjnej listy fraz kluczowych dla Twojej branży. Musisz zbadać statystyki wyszukiwania , aby poznać wszystkie frazy oraz frazy długiego ogona , którymi posługują się Twoi odbiorcy. Taką analizę wykona dla Ciebie specjalista SEO, bądź możesz zrobić to samodzielnie korzystając z dostępnych w sieci narzędzi.
Określenie najważniejszych fraz długiego ogona
Kolejnym krokiem w pozycjonowaniu szerokim jest przeanalizowanie, które z fraz mają największy potencjał w dotarciu do klienta. Często okazuje się, że żaden z konkurentów nie wypozycjonował swojej strony na dość oczywiste zapytania, więc w branży jest luka, którą sprytne firmy mogą objąć stosując taktykę long tail SEO . Sprawdzając, które firmy wyświetlają się na dane zapytania dowiesz się, gdzie jest luka dla Twojej firmy.
Stworzenie tekstów SEO
Copywriting to kolejny element pozycjonowania strony longtail. Znając frazy na jakie chcesz się wypozycjonować musisz przygotować odpowiednie treści na Twoją stronę.
Optymalizacja strony
Czyli prace na zapleczu strony. Optymalizacja nagłówków, adresów URL, nawigacji na stronie, metatagów i innych kluczowych elementów, tak aby strona wyświetlała się na frazy długiego ogona.
Więcej o optymalizacji stron www pod SEO dowiesz się z tego wpisu:
Jak użyć fraz long tail w pozycjonowaniu lokalnym?
Long tail SEO w pozycjonowaniu lokalnym to bardzo skuteczna strategia. Polega na wykorzystaniu fraz, które maksymalnie precyzują lokalizację Twojego biznesu. Jest to szczególnie zalecane dla firm, które prowadzą lokalny biznes.
Pozycjonowanie lokalne long tail powinno uwzględniać zatem słowa, które doprecyzowują położenie np.
- kosmetyczka warszawa praga południe
- serwis gsm kraków ul. karmelicka
- myjnia samochodowa na trasie e7 swietokrzyskie
Jak wykorzystać frazy long tail w sklepie e-commerce?
Pozycjonuj swoje podstrony używając fraz, które dobrze opisują Twój produkt. Powinny zawierać:
- markę produktu
- rodzaj usługi
- typ produktu
- kolor, rozmiar, wariant
- dodatkowe zwroty takie jak: opinie, forum, cena, gdzie kupić, polecane, najlepsze, gdzie, jak
Mamy nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie pomocny!
Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.
Zamów bezpłatną konsultację
Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.