Znaczniki Google rich snippets – co to jest i jak je włączyć?

  • 6 marca 2020
  • SEO

Znaczniki Google rich snippets – co to jest i jak je włączyć?

Rich snippets – co to jest i jak działa?

Poza standardowymi działaniami z obszaru SEO można zastosować jeszcze wiele wdrożeń na stronie związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek, które mogą zwiększyć ilość ruchu na Twojej stronie.

Jednym ze sposobów na lepszą prezentację Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google jest zastosowanie rich snippets.

W tym wpisie wyjaśniamy co to jest rich snippets i jak z nich skorzystać .

Co to jest rich snippets?

Snippety (możesz spotkać się także z nazwą: mikrodane, znaczniki Google, dane strukturalne Google) to fragmenty rozszerzone kodu HTML. Poprawnie wdrożone wyświetlają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania przy danym adresie oraz tytule strony.

Dane strukturalne wykorzystuje się w kodzie strony po to, by w uporządkowany sposób opisać opublikowane na niej informacje.

Rich snippets sprawiają, że do standardowego wygląd wyniku wyszukiwania można wprowadzić dodatkowe elementy, które wyróżnią stronę na tle innych wyników w Google.

Rich snippets pozwalają wzbogacić opis Twojej strony o takie informacje jak:

  • ilość recenzji (gwiazdki)
  • kto jest autorem wpisu,
  • cena produktu,
  • dostępność w magazynie itp.

Czyli wszystko to, czego standardowe meta opisy nie pozwalają wprowadzić. Dla lepszego zrozumienia czym są dane strukturalne rich snippets zerknij na przykłady poniżej.

Standardowy wynik wyszukiwania:

CO TO JEST RICH SNIPPETS

Wynik wyszukiwania wzbogacony o rich snippets:

Jak widzisz, względem pierwszego wyniku wyszukiwania, w drugim pojawiły się znaczące zmiany.

Widać ocenę produktu w postaci gwiazdek, informację o ilości udzielonych opinii, cenę produktu, dostępność w magazynie, a także autora publikacji.

Te elementy to właśnie rich snippets.

Dlaczego warto dodać rich snippets (dane strukturalne Google?

Znacznik Google w postaci rich snippets ma jedną główną zaletę. Zdecydowanie zwiększa widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania i sprawia, że opis produktu, czy witryny wygląda znacznie bardziej profesjonalnie.

Buduje to zaufanie dla Twojej witryny, co jest szczególnie ważne w przypadku e-commerce.

UWAGA: Fragmenty rozszerzone same w sobie nie spowodują, że Twoja witryna uzyska lepszy ranking. Do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania służą działania z obszaru pozycjonowania, o których pisaliśmy tutaj – optymalizacja strony.

Dane strukturalne rich snippets powodują, że sposób przedstawienia oferty staje się bardziej pełny i kompleksowy. Skutkuje to tym, żę może wzrosnąć współczynnik klikalności oraz obniżyć się współczynnik odrzuceń, ponieważ osoby w momencie kliknięcia w link mają lepsze pojęcie o zawartości witryny, zanim jeszcze zdecydują się ją odwiedzić.

Czy warto wdrożyć fragmenty rozszerzone? Tak! Rich snippets = większy CTR i mniejszy bounce rate (wskaźnik odrzuceń)

Jak dodać dane strukturalne na dowolną stronę www?

Teraz już wiesz co to jest rich snippets, przejdźmy zatem do praktyki, czyli jak dodać rich snippets do strony www.

Na początek musisz poprawnie ustawić parametry produktów w karcie produktowej, tak aby zawierały następujące elementy:

  1. nazwa (name),
  2. cena (price),
  3. waluta (priceCurrency).

We fragmentach rozszerzonych możesz także wykorzystać takie znaczniki, jak: obraz (image), opis (description), dostępność (availability), opinia (review) i ocena (aggregateRating).

Wyróżnia się 3 możliwości zapisu fragmentów rozszrzeonych: microdata, RDFA oraz JSON-LD.

Robi się to za pomocą edycji kodu HTML. Posiadając wiedzę programistyczną możesz wdrożyć rich snippets bez instalacji dodatkowych wtyczek, na zasadzie edycji kodu.

Kod, który możemy zastosować na stronie w formacie JSON-LD umieszczamy
zawsze pomiędzy znacznikami: <script type=”application/ld+json”> oraz </script>.

A co jeśli nie znasz się na kodowaniu? Są inne rozwiązania.

Jak dodać fragmenty rozszerzone do strony na WordPress, Joomla, Presta, Shopify?

Jeśli korzystasz z WordPress najprościej będzie jeśli skorzystasz z jednej z dostępnych wtyczek umożliwiających wdrożenie odpowiedniej struktury. Dzięki wtyczkom dodasz znaczniki bez znajomości kodu html.

Jedną z wtyczek, które umożliwiają dodanie rich snippets jest WP SEO Structured Data Schema.

Podobnie działa to w przypadku popularnych rodzajów CMS takich: Joomla, Presta, Shopify, itd. Te platformy posiadają wtyczki, dzięki którym z łatwością wdrożysz fragmenty rozszerzone kodu na Twoją stronę www.

Jak dodać rich snippets w Shoper?

Jeśli korzystasz z gotowej platformy sklepowej typu Shoper, to w momencie kiedy uaktywnisz opcję ,,zezwól na dodawanie opinii’’ w panelu administracyjnym, dane strukturalne zaczynają generować się same.

Google potrzebuje chwili, aby zaindeksować te dane, dlatego nie martw się, że oceny nie pojawią się od razu.

UWAGA: Aby rich snippets w Shoper wyświetlały się poprawnie musisz pamiętać o tym, aby produkty miały opinie i komentarze! Uruchom newsletter, w którym zachęcisz użytkowników do pozostawienia oceny produktu po dokonanym zakupie.

Sprawdzanie poprawności wyświetlania rich snippets z Testing Tool Google

Jeśli poprawnie uzupełniłeś karty produktowe informacjami o produkcie możesz sprawdzić poprawność działania znaczników. Zrobisz to za pomocą narzędzia udostępnionego przez Google – Structured Data Testing Tool.

Zawsze należy upewnić się, że znaczniki Google zostały dodane poprawnie, ponieważ jeśli występuje jakiś błąd w kodzie HTML to Twoja strona może spaść w wynikach wyszukiwania!

Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.

    Zamów bezpłatną konsultację

    Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.

    Rich snippets – co to jest i jak działa?

    Poza standardowymi działaniami z obszaru SEO można zastosować jeszcze wiele wdrożeń na stronie związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek, które mogą zwiększyć ilość ruchu na Twojej stronie.

    Jednym ze sposobów na lepszą prezentację Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google jest zastosowanie rich snippets.

    W tym wpisie wyjaśniamy co to jest rich snippets i jak z nich skorzystać .

    Co to jest rich snippets?

    Snippety (możesz spotkać się także z nazwą: mikrodane, znaczniki Google, dane strukturalne Google) to fragmenty rozszerzone kodu HTML. Poprawnie wdrożone wyświetlają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania przy danym adresie oraz tytule strony.

    Dane strukturalne wykorzystuje się w kodzie strony po to, by w uporządkowany sposób opisać opublikowane na niej informacje.

    Rich snippets sprawiają, że do standardowego wygląd wyniku wyszukiwania można wprowadzić dodatkowe elementy, które wyróżnią stronę na tle innych wyników w Google.

    Rich snippets pozwalają wzbogacić opis Twojej strony o takie informacje jak:

    • ilość recenzji (gwiazdki)
    • kto jest autorem wpisu,
    • cena produktu,
    • dostępność w magazynie itp.

    Czyli wszystko to, czego standardowe meta opisy nie pozwalają wprowadzić. Dla lepszego zrozumienia czym są dane strukturalne rich snippets zerknij na przykłady poniżej.

    Standardowy wynik wyszukiwania:

    CO TO JEST RICH SNIPPETS

    Wynik wyszukiwania wzbogacony o rich snippets:

    Jak widzisz, względem pierwszego wyniku wyszukiwania, w drugim pojawiły się znaczące zmiany.

    Widać ocenę produktu w postaci gwiazdek, informację o ilości udzielonych opinii, cenę produktu, dostępność w magazynie, a także autora publikacji.

    Te elementy to właśnie rich snippets.

    Dlaczego warto dodać rich snippets (dane strukturalne Google?

    Znacznik Google w postaci rich snippets ma jedną główną zaletę. Zdecydowanie zwiększa widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania i sprawia, że opis produktu, czy witryny wygląda znacznie bardziej profesjonalnie.

    Buduje to zaufanie dla Twojej witryny, co jest szczególnie ważne w przypadku e-commerce.

    UWAGA: Fragmenty rozszerzone same w sobie nie spowodują, że Twoja witryna uzyska lepszy ranking. Do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania służą działania z obszaru pozycjonowania, o których pisaliśmy tutaj – optymalizacja strony.

    Dane strukturalne rich snippets powodują, że sposób przedstawienia oferty staje się bardziej pełny i kompleksowy. Skutkuje to tym, żę może wzrosnąć współczynnik klikalności oraz obniżyć się współczynnik odrzuceń, ponieważ osoby w momencie kliknięcia w link mają lepsze pojęcie o zawartości witryny, zanim jeszcze zdecydują się ją odwiedzić.

    Czy warto wdrożyć fragmenty rozszerzone? Tak! Rich snippets = większy CTR i mniejszy bounce rate (wskaźnik odrzuceń)

    Jak dodać dane strukturalne na dowolną stronę www?

    Teraz już wiesz co to jest rich snippets, przejdźmy zatem do praktyki, czyli jak dodać rich snippets do strony www.

    Na początek musisz poprawnie ustawić parametry produktów w karcie produktowej, tak aby zawierały następujące elementy:

    1. nazwa (name),
    2. cena (price),
    3. waluta (priceCurrency).

    We fragmentach rozszerzonych możesz także wykorzystać takie znaczniki, jak: obraz (image), opis (description), dostępność (availability), opinia (review) i ocena (aggregateRating).

    Wyróżnia się 3 możliwości zapisu fragmentów rozszrzeonych: microdata, RDFA oraz JSON-LD.

    Robi się to za pomocą edycji kodu HTML. Posiadając wiedzę programistyczną możesz wdrożyć rich snippets bez instalacji dodatkowych wtyczek, na zasadzie edycji kodu.

    Kod, który możemy zastosować na stronie w formacie JSON-LD umieszczamy
    zawsze pomiędzy znacznikami: <script type=”application/ld+json”> oraz </script>.

    A co jeśli nie znasz się na kodowaniu? Są inne rozwiązania.

    Jak dodać fragmenty rozszerzone do strony na WordPress, Joomla, Presta, Shopify?

    Jeśli korzystasz z WordPress najprościej będzie jeśli skorzystasz z jednej z dostępnych wtyczek umożliwiających wdrożenie odpowiedniej struktury. Dzięki wtyczkom dodasz znaczniki bez znajomości kodu html.

    Jedną z wtyczek, które umożliwiają dodanie rich snippets jest WP SEO Structured Data Schema.

    Podobnie działa to w przypadku popularnych rodzajów CMS takich: Joomla, Presta, Shopify, itd. Te platformy posiadają wtyczki, dzięki którym z łatwością wdrożysz fragmenty rozszerzone kodu na Twoją stronę www.

    Jak dodać rich snippets w Shoper?

    Jeśli korzystasz z gotowej platformy sklepowej typu Shoper, to w momencie kiedy uaktywnisz opcję ,,zezwól na dodawanie opinii’’ w panelu administracyjnym, dane strukturalne zaczynają generować się same.

    Google potrzebuje chwili, aby zaindeksować te dane, dlatego nie martw się, że oceny nie pojawią się od razu.

    UWAGA: Aby rich snippets w Shoper wyświetlały się poprawnie musisz pamiętać o tym, aby produkty miały opinie i komentarze! Uruchom newsletter, w którym zachęcisz użytkowników do pozostawienia oceny produktu po dokonanym zakupie.

    Sprawdzanie poprawności wyświetlania rich snippets z Testing Tool Google

    Jeśli poprawnie uzupełniłeś karty produktowe informacjami o produkcie możesz sprawdzić poprawność działania znaczników. Zrobisz to za pomocą narzędzia udostępnionego przez Google – Structured Data Testing Tool.

    Zawsze należy upewnić się, że znaczniki Google zostały dodane poprawnie, ponieważ jeśli występuje jakiś błąd w kodzie HTML to Twoja strona może spaść w wynikach wyszukiwania!

    Izabela Kaczmarska. Strateg z wieloletnim doświadczeniem w marketingu internetowym, analityk, copywriter. Od 6 lat współpracuje z agencjami reklamowymi tworząc i realizując holistyczne strategie reklamowe dla marek z różnych branż.

      Zamów bezpłatną konsultację

      Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.

      No Comments

        Dodaj komentarz