Operatory wyszukiwania Google – zaawansowane komendy wszukiwarki
- 4 listopada 2019
- SEO
Operatory wyszukiwania Google – zaawansowane komendy wszukiwarki
- 4 listopada 2019
- Wojciech Matuła
- SEO
Wśród narzędzi ułatwiających pracę nie tylko specjaliście ds. SEO, ale także „zwykłemu” użytkownikowi sieci, znajdują się tzw. zaawansowane operatory stosowane podczas wyszukiwania w Google.
To specjalne operatory logiczne, przy pomocy których w ciekawy i pomocny sposób możemy zwiększyć, doprecyzować lub zawęzić wyniki wyszukiwania. Dzięki nim każdy autor (lub opiekun) strony może sprawdzić czy publikowane przez niego artykuły bądź opisy produktów nie są powielane przez innych, nieupoważnionych do tego Internautów.
Niezastąpione bywają też w przypadku weryfikacji linków, optymalizacji witryn czy opracowywania audytów SEO. Jeśli nie wiesz jak używać wyszukiwarki Google sprawdź poniższe komendy, które ułatwią Ci wyszukiwanie informacji.
Operatory podstawowe wyszukiwarki Google
Dzięki wykorzystaniu operatorów podstawowych możemy modyfikować standardowe wyniki wyszukiwania.
AND/I
Przykład: coca cola AND pepsi
Stosowany zazwyczaj automatycznie przez samą wyszukiwarkę. Operator ten służy uzyskiwaniu wyników dotyczących obu pożądanych zapytań.
„ ”
Przykład: „coca cola”
Dzięki użyciu frazy w cudzysłowie, Google dostarczy nam wyniki ściśle dopasowane do wpisanego wyrażenia – bez uwzględniania synonimów.
LUB
Przykład: coca cola LUB pepsi
Frazy oddzielone od siebie wyrazem LUB wpisane w pole wyszukiwania dadzą nam wyniki zawierające dane nt. jednego, drugiego bądź obu wyrażeń.
|
Przykład: coca cola | pepsi
Operator jest zamienny z komendą LUB.
()
Przykład: (coca cola LUB pepsi) historia marki
Nawiasy pomagają pogrupować użyte operatory i ustalają kolejność spełnianych warunków wyszukiwania.
–
Przykład: coca cola -koszulka
Użycie tego operatora przed danym słowem (lub wyrażeniem) wykluczy je z wyników wyszukiwania (w tym wypadku nie będą one zawierać koszulek z napisem „coca cola”).
*
Przykład: coca * light
Operator działający na zasadzie symbolu wieloznacznego, uwzględnia wszystkie wyrażenia użyte pomiędzy frazami wymienionymi.
..
Przykład: coca cola reklamy 2000..2015
Operator służący określeniu zakresu dat w wynikach wyszukiwania (należy umieścić go pomiędzy dwiema liczbami całkowitymi).
$
Przykład: coca cola 1 $
Operator wyszukujący ceny. Działa również w przypadku euro (€).
w
Przykład: 100 km/ hw mph
Użycie tego operatora pomaga w przeliczaniu danych wartości pomiędzy równoważnymi jednostkami.
@
Przykład: @facebook
Operator pozwalający przeszukiwać media społecznościowe.
Operatory zaawansowane – komendy wyszukiwarki Google
Operatory ułatwiające wyszukiwanie informacji w internecie pozwalają na bardziej specjalistyczne modyfikowanie zapytania, wykraczające poza treści na temat wpisywanej frazy. Są to operatory, które
site:
Przykład: site: onet.pl
Operator ten ogranicza wyniki wyszukiwania jedynie do tych związanych z podaną witryną.
allintitle:
Przykład: allintitle: facebook ads
Po użyciu tego operatora w polu zapytania zwrócone zostaną wyniki, zawierające wszystkie użyte wyrazy w tytule swojej strony.
intitle:
Przykład: intitle:facebook ads
Po wpisaniu podobnego ciągu w pole wyszukiwania, Google pokaże nam wyniki zawierające w tytule wyraz „facebook” oraz wyraz „ads”, zawarty także w tytule lub w innej (dowolnej) części strony.
Uwaga! Pomiędzy operatorem a następującym po nim wyrazem nie powinniśmy dodawać spacji. Umieszczenie natomiast operatora przed każdym słowem użytym w zapytaniu, spowoduje wygenerowanie wyników takich samych, jak w przypadku użycia operatora allintitle:.
allinurl:
Przykład: allinurl: facebook ads
Operator pozwala wyszukać strony, zawierające wszystkie podane przez nas wyrazy w adresach URL witryny.
inurl:
Przykład: inurl:facebook ads
Operator pozwoli wyszukać strony, zawierające wyraz „facebook” w adresie URL strony oraz wyraz „ads” obecny w dowolnym jej miejscu (także poza adresem).
Uwaga! W tym wypadku również nie używamy spacji pomiędzy operatorem, a wyszukiwanym wyrazem. Umieszczenie inurl: przed każdym słowem da efekt identyczny jak w przypadku użycia operatora allinurl.
allintext:
Przykład: allintext: facebook ads
Użycie operatora allintext: pozwala na uwzględnienie w wynikach wyszukiwania każdej strony, zawierającej wszystkie słów wpisanych przez nas po tym poleceniu.
intext:
Przykład: intext: facebook
Użycie tego operatora pozwala na uzyskanie wyników, zawierających podane słowo (w przypadku wyrażenia należy dodatkowo wykorzystać cudzysłów) w tekście strony lub danym dokumencie.
filetype:
Przykład: facebook filetype: pdf
Operator pozwalający na wyszukanie dokumentów i plików w określonym formacie (m.in.: PDF, DOCX, TXT).
related:
Przykład: related: onet.pl
Polecenie pomaga nam wyszukiwać strony powiązane z domeną docelową (przy czym użycie tej opcji najlepiej sprawdza się w przypadku dużych serwisów i domen).
AROUND (X)
Przykład: reklama AROUND (4) facebook
Użycie tego operatora pomaga znaleźć strony, na których wybrane przez nas terminy znajdują się w określonej odległości od siebie (w podanym przykładzie są to maksymalnie cztery inne słowa).
cache:
Przykład: cache: www.google.com
Operator pomaga nam wyszukać najnowszą (buforowaną) wersję danej witryny. Dodanie innego wyrazu po zapytaniu (np. cache: www.google.com adwords) spowoduje wyróżnienie go w dokumentach pamięci podręcznej podanej strony.
define:
Przykład:
define: reklama
Operator ułatwiający odszukanie definicji wybranych słów i wyrażeń. Google posługuje się przy tym swoim wewnętrznym słownikiem, choć uzyskiwane wyniki są niezwykle zbliżone do tych pojawiających się w SERP-ach (standardowych wynikach wyszukiwania).
Operatory niedokładne, przestarzałe
Tak jak w przypadku wszystkiego, co dotyczy wyszukiwarki Google, trendy w stosowaniu operatorów ulegają regularnym zmianom. Podane poniżej przykłady w większości nadal widnieją w oficjalnym Centrum Pomocy marki, choć wielu „znawców tematu” sugeruje, że nie spełniają już one swojej roli tak precyzyjnie, jak miało to miejsce w latach poprzednich.
link:
Przykład: link:www.google.com
Operator ten służył (do roku 2017) pozyskaniu listy linków do stron, kierujących do wybranej przez nas domeny głównej.
~
Przykład: ~napój
Opcja ta pomagała uwzględnić synonimy danego zapytania. Obecnie jest to ustawienie domyślne.
+
Przykład: +napój
Użycie tego operatora niejako „wymuszało” ścisłe dopasowanie wybranej frazy w uzyskiwanych wynikach wyszukiwania. Został „wyparty” przez Google+.
inanchor:
Przykład: inanchor: napoje
Operator pomaga wyszukać strony powiązane z określoną frazą zawartą w kotwicy. Uznany został za mało precyzyjny.
allinanchor:
Operator działający podobnie do wymienionego wyżej narzędzia. W przeciwieństwie do niego, wyszukiwał pełen ciąg następujących po nim wyrazów.
O czym należy pamiętać?
Znajomość samych operatorów to tak naprawdę tylko niewielka część ogromu możliwości, jakie one ze sobą niosą. „Sekret” tkwi w umiejętnym korzystaniu z nich na co dzień i przestrzeganiu kilku zasad:
- Łączenie kilku operatorów (podstawowych i zaawansowanych) w obrębie danego zapytania pomoże uzyskać dokładnie takie wyniki, jakich oczekujemy. Możemy w ten sposób np. sprawdzić czy w sieci nie istnieją nielegalne duplikaty naszych autorskich treści. Przykład:
intext: „posiada unikatową funkcję działania w aż pięciu różnych trybach” -site: linkjuice.pl
- Wielkość liter nie ma znaczenia – nie musimy więc np. zaczynać wpisywanych nazw własnych dużą literą. Podobnie rzecz ma się w przypadku literówek i dodatkowych znaków interpunkcyjnych, które przez przypadek znajdą się w naszych frazach.
- W wielu przypadkach operatory słowne z powodzeniem zastąpią ich symbole (np. NOT zamiast -, AND zamiast + bądź wspomniane już wyżej LUB/OR zamiast |).
- Operator nie działa? Sprawdźmy…spacje. Oficjalne Centrum Pomocy Google nie zaleca stosowania ich pomiędzy danym operatorem a wpisywaną frazą.

Wojciech Matuła. Kosultant SEO, właściciel Agencji SEO Linkjuice.pl. Doradzam jak optymalizować witryny w wyszukiwarkach internetowych oraz jak skutecznie poprawiać ich pozycje.
Zamów bezpłatną konsultację
Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.
Wśród narzędzi ułatwiających pracę nie tylko specjaliście ds. SEO, ale także „zwykłemu” użytkownikowi sieci, znajdują się tzw. zaawansowane operatory stosowane podczas wyszukiwania w Google.
To specjalne operatory logiczne, przy pomocy których w ciekawy i pomocny sposób możemy zwiększyć, doprecyzować lub zawęzić wyniki wyszukiwania. Dzięki nim każdy autor (lub opiekun) strony może sprawdzić czy publikowane przez niego artykuły bądź opisy produktów nie są powielane przez innych, nieupoważnionych do tego Internautów.
Niezastąpione bywają też w przypadku weryfikacji linków, optymalizacji witryn czy opracowywania audytów SEO. Jeśli nie wiesz jak używać wyszukiwarki Google sprawdź poniższe komendy, które ułatwią Ci wyszukiwanie informacji.
Operatory podstawowe wyszukiwarki Google
Dzięki wykorzystaniu operatorów podstawowych możemy modyfikować standardowe wyniki wyszukiwania.
AND/I
Przykład: coca cola AND pepsi
Stosowany zazwyczaj automatycznie przez samą wyszukiwarkę. Operator ten służy uzyskiwaniu wyników dotyczących obu pożądanych zapytań.
„ ”
Przykład: „coca cola”
Dzięki użyciu frazy w cudzysłowie, Google dostarczy nam wyniki ściśle dopasowane do wpisanego wyrażenia – bez uwzględniania synonimów.
LUB
Przykład: coca cola LUB pepsi
Frazy oddzielone od siebie wyrazem LUB wpisane w pole wyszukiwania dadzą nam wyniki zawierające dane nt. jednego, drugiego bądź obu wyrażeń.
|
Przykład: coca cola | pepsi
Operator jest zamienny z komendą LUB.
()
Przykład: (coca cola LUB pepsi) historia marki
Nawiasy pomagają pogrupować użyte operatory i ustalają kolejność spełnianych warunków wyszukiwania.
–
Przykład: coca cola -koszulka
Użycie tego operatora przed danym słowem (lub wyrażeniem) wykluczy je z wyników wyszukiwania (w tym wypadku nie będą one zawierać koszulek z napisem „coca cola”).
*
Przykład: coca * light
Operator działający na zasadzie symbolu wieloznacznego, uwzględnia wszystkie wyrażenia użyte pomiędzy frazami wymienionymi.
..
Przykład: coca cola reklamy 2000..2015
Operator służący określeniu zakresu dat w wynikach wyszukiwania (należy umieścić go pomiędzy dwiema liczbami całkowitymi).
$
Przykład: coca cola 1 $
Operator wyszukujący ceny. Działa również w przypadku euro (€).
w
Przykład: 100 km/ hw mph
Użycie tego operatora pomaga w przeliczaniu danych wartości pomiędzy równoważnymi jednostkami.
@
Przykład: @facebook
Operator pozwalający przeszukiwać media społecznościowe.
Operatory zaawansowane – komendy wyszukiwarki Google
Operatory ułatwiające wyszukiwanie informacji w internecie pozwalają na bardziej specjalistyczne modyfikowanie zapytania, wykraczające poza treści na temat wpisywanej frazy. Są to operatory, które
site:
Przykład: site: onet.pl
Operator ten ogranicza wyniki wyszukiwania jedynie do tych związanych z podaną witryną.
allintitle:
Przykład: allintitle: facebook ads
Po użyciu tego operatora w polu zapytania zwrócone zostaną wyniki, zawierające wszystkie użyte wyrazy w tytule swojej strony.
intitle:
Przykład: intitle:facebook ads
Po wpisaniu podobnego ciągu w pole wyszukiwania, Google pokaże nam wyniki zawierające w tytule wyraz „facebook” oraz wyraz „ads”, zawarty także w tytule lub w innej (dowolnej) części strony.
Uwaga! Pomiędzy operatorem a następującym po nim wyrazem nie powinniśmy dodawać spacji. Umieszczenie natomiast operatora przed każdym słowem użytym w zapytaniu, spowoduje wygenerowanie wyników takich samych, jak w przypadku użycia operatora allintitle:.
allinurl:
Przykład: allinurl: facebook ads
Operator pozwala wyszukać strony, zawierające wszystkie podane przez nas wyrazy w adresach URL witryny.
inurl:
Przykład: inurl:facebook ads
Operator pozwoli wyszukać strony, zawierające wyraz „facebook” w adresie URL strony oraz wyraz „ads” obecny w dowolnym jej miejscu (także poza adresem).
Uwaga! W tym wypadku również nie używamy spacji pomiędzy operatorem, a wyszukiwanym wyrazem. Umieszczenie inurl: przed każdym słowem da efekt identyczny jak w przypadku użycia operatora allinurl.
allintext:
Przykład: allintext: facebook ads
Użycie operatora allintext: pozwala na uwzględnienie w wynikach wyszukiwania każdej strony, zawierającej wszystkie słów wpisanych przez nas po tym poleceniu.
intext:
Przykład: intext: facebook
Użycie tego operatora pozwala na uzyskanie wyników, zawierających podane słowo (w przypadku wyrażenia należy dodatkowo wykorzystać cudzysłów) w tekście strony lub danym dokumencie.
filetype:
Przykład: facebook filetype: pdf
Operator pozwalający na wyszukanie dokumentów i plików w określonym formacie (m.in.: PDF, DOCX, TXT).
related:
Przykład: related: onet.pl
Polecenie pomaga nam wyszukiwać strony powiązane z domeną docelową (przy czym użycie tej opcji najlepiej sprawdza się w przypadku dużych serwisów i domen).
AROUND (X)
Przykład: reklama AROUND (4) facebook
Użycie tego operatora pomaga znaleźć strony, na których wybrane przez nas terminy znajdują się w określonej odległości od siebie (w podanym przykładzie są to maksymalnie cztery inne słowa).
cache:
Przykład: cache: www.google.com
Operator pomaga nam wyszukać najnowszą (buforowaną) wersję danej witryny. Dodanie innego wyrazu po zapytaniu (np. cache: www.google.com adwords) spowoduje wyróżnienie go w dokumentach pamięci podręcznej podanej strony.
define:
Przykład:
define: reklama
Operator ułatwiający odszukanie definicji wybranych słów i wyrażeń. Google posługuje się przy tym swoim wewnętrznym słownikiem, choć uzyskiwane wyniki są niezwykle zbliżone do tych pojawiających się w SERP-ach (standardowych wynikach wyszukiwania).
Operatory niedokładne, przestarzałe
Tak jak w przypadku wszystkiego, co dotyczy wyszukiwarki Google, trendy w stosowaniu operatorów ulegają regularnym zmianom. Podane poniżej przykłady w większości nadal widnieją w oficjalnym Centrum Pomocy marki, choć wielu „znawców tematu” sugeruje, że nie spełniają już one swojej roli tak precyzyjnie, jak miało to miejsce w latach poprzednich.
link:
Przykład: link:www.google.com
Operator ten służył (do roku 2017) pozyskaniu listy linków do stron, kierujących do wybranej przez nas domeny głównej.
~
Przykład: ~napój
Opcja ta pomagała uwzględnić synonimy danego zapytania. Obecnie jest to ustawienie domyślne.
+
Przykład: +napój
Użycie tego operatora niejako „wymuszało” ścisłe dopasowanie wybranej frazy w uzyskiwanych wynikach wyszukiwania. Został „wyparty” przez Google+.
inanchor:
Przykład: inanchor: napoje
Operator pomaga wyszukać strony powiązane z określoną frazą zawartą w kotwicy. Uznany został za mało precyzyjny.
allinanchor:
Operator działający podobnie do wymienionego wyżej narzędzia. W przeciwieństwie do niego, wyszukiwał pełen ciąg następujących po nim wyrazów.
O czym należy pamiętać?
Znajomość samych operatorów to tak naprawdę tylko niewielka część ogromu możliwości, jakie one ze sobą niosą. „Sekret” tkwi w umiejętnym korzystaniu z nich na co dzień i przestrzeganiu kilku zasad:
- Łączenie kilku operatorów (podstawowych i zaawansowanych) w obrębie danego zapytania pomoże uzyskać dokładnie takie wyniki, jakich oczekujemy. Możemy w ten sposób np. sprawdzić czy w sieci nie istnieją nielegalne duplikaty naszych autorskich treści. Przykład:
intext: „posiada unikatową funkcję działania w aż pięciu różnych trybach” -site: linkjuice.pl
- Wielkość liter nie ma znaczenia – nie musimy więc np. zaczynać wpisywanych nazw własnych dużą literą. Podobnie rzecz ma się w przypadku literówek i dodatkowych znaków interpunkcyjnych, które przez przypadek znajdą się w naszych frazach.
- W wielu przypadkach operatory słowne z powodzeniem zastąpią ich symbole (np. NOT zamiast -, AND zamiast + bądź wspomniane już wyżej LUB/OR zamiast |).
- Operator nie działa? Sprawdźmy…spacje. Oficjalne Centrum Pomocy Google nie zaleca stosowania ich pomiędzy danym operatorem a wpisywaną frazą.

Wojciech Matuła. Kosultant SEO, właściciel Agencji SEO Linkjuice.pl. Doradzam jak optymalizować witryny w wyszukiwarkach internetowych oraz jak skutecznie poprawiać ich pozycje.
Zamów bezpłatną konsultację
Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.
Pingback: https://londondrugscanada.bigcartel.com/london-drugs