Operatory wyszukiwania Google – zaawansowane komendy wszukiwarki

  • 4 listopada 2019
  • SEO

Operatory wyszukiwania Google – zaawansowane komendy wszukiwarki

Wśród narzędzi ułatwiających pracę nie tylko specjaliście ds. SEO, ale także „zwykłemu” użytkownikowi sieci, znajdują się tzw. zaawansowane operatory stosowane podczas wyszukiwania w Google.

To specjalne operatory logiczne, przy pomocy których w ciekawy i pomocny sposób możemy zwiększyć, doprecyzować lub zawęzić wyniki wyszukiwania. Dzięki nim każdy autor (lub opiekun) strony może sprawdzić czy publikowane przez niego artykuły bądź opisy produktów nie są powielane przez innych, nieupoważnionych do tego Internautów.

Niezastąpione bywają też w przypadku weryfikacji linków, optymalizacji witryn czy opracowywania audytów SEO. Jeśli nie wiesz jak używać wyszukiwarki Google sprawdź poniższe komendy, które ułatwią Ci wyszukiwanie informacji.

Operatory podstawowe wyszukiwarki Google

Dzięki wykorzystaniu operatorów podstawowych możemy modyfikować standardowe wyniki wyszukiwania.

AND/I

Przykład: coca cola AND pepsi

Stosowany zazwyczaj automatycznie przez samą wyszukiwarkę. Operator ten służy uzyskiwaniu wyników dotyczących obu pożądanych zapytań.

„ ” 

Przykład:  „coca cola”

Dzięki użyciu frazy w cudzysłowie, Google dostarczy nam wyniki ściśle dopasowane do wpisanego wyrażenia – bez uwzględniania synonimów.

LUB

Przykład: coca cola LUB pepsi

Frazy oddzielone od siebie wyrazem LUB wpisane w pole wyszukiwania dadzą nam wyniki zawierające dane nt. jednego, drugiego bądź obu wyrażeń.

| 

Przykład: coca cola | pepsi

Operator jest zamienny z komendą LUB.

() 

Przykład: (coca cola LUB pepsi) historia marki

Nawiasy pomagają pogrupować użyte operatory i ustalają kolejność spełnianych warunków wyszukiwania.

– 

Przykład: coca cola -koszulka

Użycie tego operatora przed danym słowem (lub wyrażeniem) wykluczy je z wyników wyszukiwania (w tym wypadku nie będą one zawierać koszulek z napisem „coca cola”).

*  

Przykład: coca * light

Operator działający na zasadzie symbolu wieloznacznego, uwzględnia wszystkie wyrażenia użyte pomiędzy frazami wymienionymi.

.. 

Przykład: coca cola reklamy 2000..2015

Operator służący określeniu zakresu dat w wynikach wyszukiwania (należy umieścić go pomiędzy dwiema liczbami całkowitymi).

$ 

Przykład: coca cola 1 $

Operator wyszukujący ceny. Działa również w przypadku euro ().

w 

Przykład: 100 km/ hw mph

Użycie tego operatora pomaga w przeliczaniu danych wartości pomiędzy równoważnymi jednostkami.

@

Przykład: @facebook

Operator pozwalający przeszukiwać media społecznościowe.

Operatory zaawansowane – komendy wyszukiwarki Google

Operatory ułatwiające wyszukiwanie informacji w internecie pozwalają na bardziej specjalistyczne modyfikowanie zapytania, wykraczające poza treści na temat wpisywanej frazy. Są to operatory, które

site:

Przykład: site: onet.pl

Operator ten ogranicza wyniki wyszukiwania jedynie do tych związanych z podaną witryną.

allintitle:

Przykład: allintitle: facebook ads

Po użyciu tego operatora w polu zapytania zwrócone zostaną wyniki, zawierające wszystkie użyte wyrazy w tytule swojej strony.

intitle:

Przykład: intitle:facebook ads

Po wpisaniu podobnego ciągu w pole wyszukiwania, Google pokaże nam wyniki zawierające w tytule wyraz „facebook” oraz wyraz „ads”, zawarty także w tytule lub w innej (dowolnej) części strony.

Uwaga! Pomiędzy operatorem a następującym po nim wyrazem nie powinniśmy dodawać spacji. Umieszczenie natomiast operatora przed każdym słowem użytym w zapytaniu, spowoduje wygenerowanie wyników takich samych, jak w przypadku użycia operatora allintitle:.

allinurl:

Przykład: allinurl: facebook ads

Operator pozwala wyszukać strony, zawierające wszystkie podane przez nas wyrazy w adresach URL witryny.

inurl:

Przykład: inurl:facebook ads

Operator pozwoli wyszukać strony, zawierające wyraz „facebook” w adresie URL strony oraz wyraz „ads” obecny w dowolnym jej miejscu (także poza adresem).

Uwaga! W tym wypadku również nie używamy spacji pomiędzy operatorem, a wyszukiwanym wyrazem. Umieszczenie inurl: przed każdym słowem da efekt identyczny jak w przypadku użycia operatora allinurl.

allintext:

Przykład: allintext: facebook ads

Użycie operatora allintext: pozwala na uwzględnienie w wynikach wyszukiwania każdej strony, zawierającej wszystkie słów wpisanych przez nas po tym poleceniu.

intext:

Przykład: intext: facebook

Użycie tego operatora pozwala na uzyskanie wyników, zawierających podane słowo (w przypadku wyrażenia należy dodatkowo wykorzystać cudzysłów) w tekście strony lub danym dokumencie.

filetype:

Przykład: facebook filetype: pdf

Operator pozwalający na wyszukanie dokumentów i plików w określonym formacie (m.in.: PDF, DOCX, TXT).

related:

Przykład: related: onet.pl

Polecenie pomaga nam wyszukiwać strony powiązane z domeną docelową (przy czym użycie tej opcji najlepiej sprawdza się w przypadku dużych serwisów i domen).

AROUND (X)

Przykład: reklama AROUND (4) facebook

Użycie tego operatora pomaga znaleźć strony, na których wybrane przez nas terminy znajdują się w określonej odległości od siebie (w podanym przykładzie są to maksymalnie cztery inne słowa).

cache:

Przykład: cache: www.google.com 

Operator pomaga nam wyszukać najnowszą (buforowaną) wersję danej witryny. Dodanie innego wyrazu po zapytaniu (np. cache: www.google.com adwords) spowoduje wyróżnienie go w dokumentach pamięci podręcznej podanej strony.

define:

Przykład:

define: reklama

Operator ułatwiający odszukanie definicji wybranych słów i wyrażeń. Google posługuje się przy tym swoim wewnętrznym słownikiem, choć uzyskiwane wyniki są niezwykle zbliżone do tych pojawiających się w SERP-ach (standardowych wynikach wyszukiwania).

Operatory niedokładne, przestarzałe

Tak jak w przypadku wszystkiego, co dotyczy wyszukiwarki Google, trendy w stosowaniu operatorów ulegają regularnym zmianom. Podane poniżej przykłady w większości nadal widnieją w oficjalnym Centrum Pomocy marki, choć wielu „znawców tematu” sugeruje, że nie spełniają już one swojej roli tak precyzyjnie, jak miało to miejsce w latach poprzednich.

link:

Przykład: link:www.google.com

Operator ten służył (do roku 2017) pozyskaniu listy linków do stron, kierujących do wybranej przez nas domeny głównej. 

~

Przykład: ~napój

Opcja ta pomagała uwzględnić synonimy danego zapytania. Obecnie jest to ustawienie domyślne.

+

Przykład: +napój

Użycie tego operatora niejako „wymuszało” ścisłe dopasowanie wybranej frazy w uzyskiwanych wynikach wyszukiwania. Został „wyparty” przez Google+.

inanchor:

Przykład: inanchor: napoje

Operator pomaga wyszukać strony powiązane z określoną frazą zawartą w kotwicy. Uznany został za mało precyzyjny.

allinanchor:

Operator działający podobnie do wymienionego wyżej narzędzia. W przeciwieństwie do niego, wyszukiwał pełen ciąg następujących po nim wyrazów.

O czym należy pamiętać?

Znajomość samych operatorów to tak naprawdę tylko niewielka część ogromu możliwości, jakie one ze sobą niosą. „Sekret” tkwi w umiejętnym korzystaniu z nich na co dzień i przestrzeganiu kilku zasad:

  • Łączenie kilku operatorów (podstawowych i zaawansowanych) w obrębie danego zapytania pomoże uzyskać dokładnie takie wyniki, jakich oczekujemy. Możemy w ten sposób np. sprawdzić czy w sieci nie istnieją nielegalne duplikaty naszych autorskich treści. Przykład: 

intext: „posiada unikatową funkcję działania w aż pięciu różnych trybach” -site: linkjuice.pl

  • Wielkość liter nie ma znaczenia – nie musimy więc np. zaczynać wpisywanych nazw własnych dużą literą. Podobnie rzecz ma się w przypadku literówek i dodatkowych znaków interpunkcyjnych, które przez przypadek znajdą się w naszych frazach.
  • W wielu przypadkach operatory słowne z powodzeniem zastąpią ich symbole (np. NOT zamiast -, AND zamiast + bądź wspomniane już wyżej LUB/OR zamiast |).
  • Operator nie działa? Sprawdźmy…spacje. Oficjalne Centrum Pomocy Google nie zaleca stosowania ich pomiędzy danym operatorem a wpisywaną frazą.

    Zamów bezpłatną konsultację

    Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.

    Wśród narzędzi ułatwiających pracę nie tylko specjaliście ds. SEO, ale także „zwykłemu” użytkownikowi sieci, znajdują się tzw. zaawansowane operatory stosowane podczas wyszukiwania w Google.

    To specjalne operatory logiczne, przy pomocy których w ciekawy i pomocny sposób możemy zwiększyć, doprecyzować lub zawęzić wyniki wyszukiwania. Dzięki nim każdy autor (lub opiekun) strony może sprawdzić czy publikowane przez niego artykuły bądź opisy produktów nie są powielane przez innych, nieupoważnionych do tego Internautów.

    Niezastąpione bywają też w przypadku weryfikacji linków, optymalizacji witryn czy opracowywania audytów SEO. Jeśli nie wiesz jak używać wyszukiwarki Google sprawdź poniższe komendy, które ułatwią Ci wyszukiwanie informacji.

    Operatory podstawowe wyszukiwarki Google

    Dzięki wykorzystaniu operatorów podstawowych możemy modyfikować standardowe wyniki wyszukiwania.

    AND/I

    Przykład: coca cola AND pepsi

    Stosowany zazwyczaj automatycznie przez samą wyszukiwarkę. Operator ten służy uzyskiwaniu wyników dotyczących obu pożądanych zapytań.

    „ ” 

    Przykład:  „coca cola”

    Dzięki użyciu frazy w cudzysłowie, Google dostarczy nam wyniki ściśle dopasowane do wpisanego wyrażenia – bez uwzględniania synonimów.

    LUB

    Przykład: coca cola LUB pepsi

    Frazy oddzielone od siebie wyrazem LUB wpisane w pole wyszukiwania dadzą nam wyniki zawierające dane nt. jednego, drugiego bądź obu wyrażeń.

    | 

    Przykład: coca cola | pepsi

    Operator jest zamienny z komendą LUB.

    () 

    Przykład: (coca cola LUB pepsi) historia marki

    Nawiasy pomagają pogrupować użyte operatory i ustalają kolejność spełnianych warunków wyszukiwania.

    – 

    Przykład: coca cola -koszulka

    Użycie tego operatora przed danym słowem (lub wyrażeniem) wykluczy je z wyników wyszukiwania (w tym wypadku nie będą one zawierać koszulek z napisem „coca cola”).

    *  

    Przykład: coca * light

    Operator działający na zasadzie symbolu wieloznacznego, uwzględnia wszystkie wyrażenia użyte pomiędzy frazami wymienionymi.

    .. 

    Przykład: coca cola reklamy 2000..2015

    Operator służący określeniu zakresu dat w wynikach wyszukiwania (należy umieścić go pomiędzy dwiema liczbami całkowitymi).

    $ 

    Przykład: coca cola 1 $

    Operator wyszukujący ceny. Działa również w przypadku euro ().

    w 

    Przykład: 100 km/ hw mph

    Użycie tego operatora pomaga w przeliczaniu danych wartości pomiędzy równoważnymi jednostkami.

    @

    Przykład: @facebook

    Operator pozwalający przeszukiwać media społecznościowe.

    Operatory zaawansowane – komendy wyszukiwarki Google

    Operatory ułatwiające wyszukiwanie informacji w internecie pozwalają na bardziej specjalistyczne modyfikowanie zapytania, wykraczające poza treści na temat wpisywanej frazy. Są to operatory, które

    site:

    Przykład: site: onet.pl

    Operator ten ogranicza wyniki wyszukiwania jedynie do tych związanych z podaną witryną.

    allintitle:

    Przykład: allintitle: facebook ads

    Po użyciu tego operatora w polu zapytania zwrócone zostaną wyniki, zawierające wszystkie użyte wyrazy w tytule swojej strony.

    intitle:

    Przykład: intitle:facebook ads

    Po wpisaniu podobnego ciągu w pole wyszukiwania, Google pokaże nam wyniki zawierające w tytule wyraz „facebook” oraz wyraz „ads”, zawarty także w tytule lub w innej (dowolnej) części strony.

    Uwaga! Pomiędzy operatorem a następującym po nim wyrazem nie powinniśmy dodawać spacji. Umieszczenie natomiast operatora przed każdym słowem użytym w zapytaniu, spowoduje wygenerowanie wyników takich samych, jak w przypadku użycia operatora allintitle:.

    allinurl:

    Przykład: allinurl: facebook ads

    Operator pozwala wyszukać strony, zawierające wszystkie podane przez nas wyrazy w adresach URL witryny.

    inurl:

    Przykład: inurl:facebook ads

    Operator pozwoli wyszukać strony, zawierające wyraz „facebook” w adresie URL strony oraz wyraz „ads” obecny w dowolnym jej miejscu (także poza adresem).

    Uwaga! W tym wypadku również nie używamy spacji pomiędzy operatorem, a wyszukiwanym wyrazem. Umieszczenie inurl: przed każdym słowem da efekt identyczny jak w przypadku użycia operatora allinurl.

    allintext:

    Przykład: allintext: facebook ads

    Użycie operatora allintext: pozwala na uwzględnienie w wynikach wyszukiwania każdej strony, zawierającej wszystkie słów wpisanych przez nas po tym poleceniu.

    intext:

    Przykład: intext: facebook

    Użycie tego operatora pozwala na uzyskanie wyników, zawierających podane słowo (w przypadku wyrażenia należy dodatkowo wykorzystać cudzysłów) w tekście strony lub danym dokumencie.

    filetype:

    Przykład: facebook filetype: pdf

    Operator pozwalający na wyszukanie dokumentów i plików w określonym formacie (m.in.: PDF, DOCX, TXT).

    related:

    Przykład: related: onet.pl

    Polecenie pomaga nam wyszukiwać strony powiązane z domeną docelową (przy czym użycie tej opcji najlepiej sprawdza się w przypadku dużych serwisów i domen).

    AROUND (X)

    Przykład: reklama AROUND (4) facebook

    Użycie tego operatora pomaga znaleźć strony, na których wybrane przez nas terminy znajdują się w określonej odległości od siebie (w podanym przykładzie są to maksymalnie cztery inne słowa).

    cache:

    Przykład: cache: www.google.com 

    Operator pomaga nam wyszukać najnowszą (buforowaną) wersję danej witryny. Dodanie innego wyrazu po zapytaniu (np. cache: www.google.com adwords) spowoduje wyróżnienie go w dokumentach pamięci podręcznej podanej strony.

    define:

    Przykład:

    define: reklama

    Operator ułatwiający odszukanie definicji wybranych słów i wyrażeń. Google posługuje się przy tym swoim wewnętrznym słownikiem, choć uzyskiwane wyniki są niezwykle zbliżone do tych pojawiających się w SERP-ach (standardowych wynikach wyszukiwania).

    Operatory niedokładne, przestarzałe

    Tak jak w przypadku wszystkiego, co dotyczy wyszukiwarki Google, trendy w stosowaniu operatorów ulegają regularnym zmianom. Podane poniżej przykłady w większości nadal widnieją w oficjalnym Centrum Pomocy marki, choć wielu „znawców tematu” sugeruje, że nie spełniają już one swojej roli tak precyzyjnie, jak miało to miejsce w latach poprzednich.

    link:

    Przykład: link:www.google.com

    Operator ten służył (do roku 2017) pozyskaniu listy linków do stron, kierujących do wybranej przez nas domeny głównej. 

    ~

    Przykład: ~napój

    Opcja ta pomagała uwzględnić synonimy danego zapytania. Obecnie jest to ustawienie domyślne.

    +

    Przykład: +napój

    Użycie tego operatora niejako „wymuszało” ścisłe dopasowanie wybranej frazy w uzyskiwanych wynikach wyszukiwania. Został „wyparty” przez Google+.

    inanchor:

    Przykład: inanchor: napoje

    Operator pomaga wyszukać strony powiązane z określoną frazą zawartą w kotwicy. Uznany został za mało precyzyjny.

    allinanchor:

    Operator działający podobnie do wymienionego wyżej narzędzia. W przeciwieństwie do niego, wyszukiwał pełen ciąg następujących po nim wyrazów.

    O czym należy pamiętać?

    Znajomość samych operatorów to tak naprawdę tylko niewielka część ogromu możliwości, jakie one ze sobą niosą. „Sekret” tkwi w umiejętnym korzystaniu z nich na co dzień i przestrzeganiu kilku zasad:

    • Łączenie kilku operatorów (podstawowych i zaawansowanych) w obrębie danego zapytania pomoże uzyskać dokładnie takie wyniki, jakich oczekujemy. Możemy w ten sposób np. sprawdzić czy w sieci nie istnieją nielegalne duplikaty naszych autorskich treści. Przykład: 

    intext: „posiada unikatową funkcję działania w aż pięciu różnych trybach” -site: linkjuice.pl

    • Wielkość liter nie ma znaczenia – nie musimy więc np. zaczynać wpisywanych nazw własnych dużą literą. Podobnie rzecz ma się w przypadku literówek i dodatkowych znaków interpunkcyjnych, które przez przypadek znajdą się w naszych frazach.
    • W wielu przypadkach operatory słowne z powodzeniem zastąpią ich symbole (np. NOT zamiast -, AND zamiast + bądź wspomniane już wyżej LUB/OR zamiast |).
    • Operator nie działa? Sprawdźmy…spacje. Oficjalne Centrum Pomocy Google nie zaleca stosowania ich pomiędzy danym operatorem a wpisywaną frazą.

      Zamów bezpłatną konsultację

      Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.

      Dodaj komentarz