Jak zrobić analizę konkurencji SEO i co powinna zawierać?

Jak zrobić analizę konkurencji SEO i co powinna zawierać?

Analiza konkurencji to bardzo ważny, choć często pomijany przez początkujących przedsiębiorców, etap planowania swojego biznesu. Tworząc stronę www, niezależnie od branży, warto posiadać co najmniej podstawowe informacje na temat rodzaju i jakości ruchu na stronie konkurencji.

Co daje analiza rynkowa konkurencji?

Znajomość konkurencji pozwala lepiej zaprojektować strategię firmy i znaleźć lukę na rynku, która jeszcze nie jest zagospodarowana przez konkurencję. Pełna analiza konkurencji znacznie wykracza poza analizę SEO. Analiza SEO konkurentów powinna stanowić jeden z etapów kompleksowego researchu rynku.

Dotyczy to zarówno sposobów dystrybucji produktu, wyboru kanałów promocyjnych i języka jakim marka będzie się posługiwać. Im lepiej znasz rynek, na którym planujesz się poruszać lub już to robisz, tym lepiej!

Rozpoznanie rynku pomoże Ci określić standardy panujące w danej branży oraz preferencje i zachowania konsumentów. Dzięki temu Twoje działania będą logiczne i dobrze dopasowane do schematów zachowań różnych uczestników rynku.

Załóżmy, że w Twojej branży jest 10 firm, które doskonale radzą sobie w marketingu internetowym. Każda z nich ma zapewne swoją strategię, w ramach której buduje swój unikalny charakter i w określony sposób dociera do swoich odbiorców. Firmy te stosują wyróżniające je hasła reklamowe i stosuje różnego rodzaju metody i techniki, za pomocą których promuje swoje produkty.

Jeśli dobrze poznasz swoją konkurencję to z pewnością dostrzeżesz pewne standardy. Wtedy masz wybór – albo dostosujesz się do tych standardów i skorzystasz ze sprawdzonych, aczkolwiek już zagospodarowanych przez konkurentów rozwiązań, albo spróbujesz stworzyć swój własny model biznesowy, który odróżni Cię od konkurencji. Obie drogi są poprawne i mogą przynieść Ci sukces.

Dokładnie takie same efekty przynosi analiza SEO, czyli zbadanie konkurentów pod kątem ich fraz kluczowych.

Analiza konkurencji SEO – na czym polega?

SEO jest jednym z narzędzi marketingu internetowego, które stosuje obecnie niemal każda firma.

Znajomość fraz kluczowych stosowanych przez konkurencję pozwoli Ci stworzyć listę słów, które są charakterystyczne dla Twojej branży. Im więcej stron konkurencji przeanalizujesz pod tym kątem, tym lepszy zyskasz pogląd na to jak promuje się Twoja konkurencja.

Analiza stron konkurencji polega na zbadaniu treści stron www konkurencji pod kątem:

  • rodzaju fraz kluczowych – czyli jakich zwrotów używają konkurenci do opisania swoich usług i produktów
    ilości tych fraz kluczowych na stronie
  • jak często dana fraza pojawia się w witrynie, które frazy są najbardziej popularne, a które niewykorzystywane

Co powinna zawierać analiza konkurencji w SEO?

Profesjonalna analiza otoczenia konkurencyjnego pod kątem SEO to złożony proces, na który składa się kilka elementów.

To, co powinna zawierać kompleksowa ocena konkurencji SEO to:

  • Zbadanie rodzaju fraz kluczowych jakimi posługują się konkurenci – stworzenie listy takich fraz, również z uwzględnieniem tzw. fraz długiego ogona (czyli bardziej rozbudowanych, precyzyjnych fraz, które wpisywane są przez klienta rzadziej, ale dają lepsze dopasowanie wyników),
  • Zbadanie nasycenia strony danymi frazami kluczowymi – określenie, które frazy są kluczowe i generują najwięcej ruchu na stronach konkurencji; zbadanie który konkurent stawia na jakie frazy i określenie z kim konkurujemy w danym segmencie,
  • Określenie fraz, których konkurencja nie stosuje – często okazuje się tak, że część fraz, których używają konsumenci do wyszukiwania stron, pozostaje wolna. To znaczy, że z jakiś powodów Twoi konkurenci nie stworzyli tekstów na swoje strony, które kompleksowo opisują dane zagadnienie. Na przykład firmy w branży remontowej w Twoim mieście mogą prowadzić działania SEO na frazy takie jak ,,remonty i wykończenia wnętrz Kraków’’, ,,usługi remontowe i budowlane w Krakowie’’ itp., ale pomijają na przykład takie frazy jak ,,firma wykończenia wnętrz małopolskie’’.
  • Zbadanie źródeł odsyłających do stron konkurentów – czyli określenie, na jakich zewnętrznych stronach www promują się Twoi konkurenci i skąd pozyskują linki do działań z obszaru link building. Znajomość tych źródeł pomoże Ci zdobyć rozeznanie w branży i ocenić, które portale www są warte tego, aby się na nich promować.
  • Ilość wejść na stronę konkurentów – dzięki temu możesz określić, który z konkurentów pozyskuje na swoją stronę najwięcej użytkowników i który jest najbardziej rozpoznawalny w sieci.
  • Źródła ruchu na stronach konkurencji – nie tylko ilość ruchu na stronie jest elementem oceny SEO, ale także źródła tego ruchu, czyli skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający strony Twoich konkurentów. Dzięki analizie SEO możesz sprawdzić, czy są to osoby pozyskiwane z ruchu organicznego, płatnych reklam, referali, a może z social mediów.

Jak sprawdzić ilość wejść na stronę konkurencji?

Monitorowanie konkurencji w dużej mierze opiera się na badaniu ilości wejść na stronę konkurencji. Jak to zrobić?

W internecie dostępnych jest wiele płatnych i bezpłatnych narzędzi, które pomogą Ci zbadać ilość i rodzaj ruchu na stronach konkurentów.

Narzędzia do sprawdzania ilości wejść na strony konkurencji to: 

  • Senuto – www.senuto.com
  • Semstorm – www.semstorm.com
  • Simillarweb – www.similarweb.pl

Senuto i Semstorm to narzędzia, dzięki którym możesz profesjonalnie przeanalizować jakość ruchu na stronach konkurentów oraz ich frazy kluczowe.

Simillarweb to nieco mniej precyzyjna strona, ale pozwala poznać podstawowe dane.

Po prostu wpisujesz nazwę www swojego konkurenta i uzyskujesz widok strony z danymi takimi jak:

  • ilość wejść na stronę,
  • źródła ruchu na stronie z podziałem na organic, paid, referrale etc.,
  • frazy na jakie wyświetla się strona,
  • w jakich mediach społecznościowych się pojawia.
analiza konkurencji seo

Jak analizować konkurencję w Google?

Aby kompleksowo przeanalizować Twoich konkurentów polecamy także ręczne sprawdzenie wyników wyszukiwania Google.

Znając frazy kluczowe dla Twojej branży możesz zacząć je wpisywać w Google i sprawdzać, którzy konkurenci wyświetlają się na najwyższych pozycjach. Google także podpowiada kluczowe frazy – jeśli rozpoczniesz wpisywanie danego hasła w wyszukiwarkę Google pokaże Ci swoje podpowiedzi.

Niekiedy wyniki bezpośrednio z Google mogą różnić się nieco od tych pokazywanych przez narzędzia takie jak Senuto, czy Semstorm, dlatego dobrze jest skorzystać z obu tych metod jednocześnie. Wtedy zyskujesz pełen obraz danej sytuacji.

Pamiętaj, że przed rozpoczęciem takiej analizy w Google należy wyczyścić pliki cookies w przeglądarce, aby otrzymać obiektywne wyniki! Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z trybu incognito.

Znajomość stron konkurencyjnych umożliwia Ci poznanie ich strategii pozycjonowania w sieci. Warto w tym wypadku skorzystać z narzędzi do sprawdzania linków przychodzących, np. https://www.pulno.com/backlink-view/.

Wpisujemy w nim adres strony konkurencji i sprawdzamy liczbę kierujących domen do stron oraz moc domeny (Domain Power). W ten sposób jesteśmy w stanie oszacować nakład pracy związany z pozycjonowaniem. Do osiągnięcia wyższych pozycji będziemy potrzebowali co najmniej podobnej liczby linków wysokiej jakości jak konkurencyjne stron.

Jak wykorzystuje się badanie konkurencji w SEO?

Ocena konkurencji SEO przynosi takie korzyści jak: 

  • Dobrze znasz trendy i zwyczaje w branży, w której działasz,
  • Wiesz jakie taktyki promocyjne i sprzedażowe stosują Twoi konkurenci,
  • Wiesz jakie są mocne i słabe strony konkurentów, dzięki czemu możesz ich wyprzedzić,
  • Zyskujesz wiedzę na temat Twojej pozycji na tle konkurentów, dzięki czemu jest Ci łatwiej ocenić swoje mocne i słabe strony, potrzebne m.in. do wykonania analizy SWOT.
  • Zyskujesz wartościowe dane na temat fraz kluczowych i możesz stworzyć lepszą strategię SEO dla Twojej firmy.

Chcesz wiedzieć jak pozycjonuje się Twoja konkurencja?
Umów się na darmową konsultację strategiczną, która pomoże Ci ustalić właściwy kierunek rozwoju Twojego biznesu.

    Zamów bezpłatną konsultację

    Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 10 lat. Zaufaj ekspertom.

    Analiza konkurencji to bardzo ważny, choć często pomijany przez początkujących przedsiębiorców, etap planowania swojego biznesu. Tworząc stronę www, niezależnie od branży, warto posiadać co najmniej podstawowe informacje na temat rodzaju i jakości ruchu na stronie konkurencji.

    Co daje analiza rynkowa konkurencji?

    Znajomość konkurencji pozwala lepiej zaprojektować strategię firmy i znaleźć lukę na rynku, która jeszcze nie jest zagospodarowana przez konkurencję. Pełna analiza konkurencji znacznie wykracza poza analizę SEO. Analiza SEO konkurentów powinna stanowić jeden z etapów kompleksowego researchu rynku.

    Dotyczy to zarówno sposobów dystrybucji produktu, wyboru kanałów promocyjnych i języka jakim marka będzie się posługiwać. Im lepiej znasz rynek, na którym planujesz się poruszać lub już to robisz, tym lepiej!

    Rozpoznanie rynku pomoże Ci określić standardy panujące w danej branży oraz preferencje i zachowania konsumentów. Dzięki temu Twoje działania będą logiczne i dobrze dopasowane do schematów zachowań różnych uczestników rynku.

    Załóżmy, że w Twojej branży jest 10 firm, które doskonale radzą sobie w marketingu internetowym. Każda z nich ma zapewne swoją strategię, w ramach której buduje swój unikalny charakter i w określony sposób dociera do swoich odbiorców. Firmy te stosują wyróżniające je hasła reklamowe i stosuje różnego rodzaju metody i techniki, za pomocą których promuje swoje produkty.

    Jeśli dobrze poznasz swoją konkurencję to z pewnością dostrzeżesz pewne standardy. Wtedy masz wybór – albo dostosujesz się do tych standardów i skorzystasz ze sprawdzonych, aczkolwiek już zagospodarowanych przez konkurentów rozwiązań, albo spróbujesz stworzyć swój własny model biznesowy, który odróżni Cię od konkurencji. Obie drogi są poprawne i mogą przynieść Ci sukces.

    Dokładnie takie same efekty przynosi analiza SEO, czyli zbadanie konkurentów pod kątem ich fraz kluczowych.

    Analiza konkurencji SEO – na czym polega?

    SEO jest jednym z narzędzi marketingu internetowego, które stosuje obecnie niemal każda firma.

    Znajomość fraz kluczowych stosowanych przez konkurencję pozwoli Ci stworzyć listę słów, które są charakterystyczne dla Twojej branży. Im więcej stron konkurencji przeanalizujesz pod tym kątem, tym lepszy zyskasz pogląd na to jak promuje się Twoja konkurencja.

    Analiza stron konkurencji polega na zbadaniu treści stron www konkurencji pod kątem:

    • rodzaju fraz kluczowych – czyli jakich zwrotów używają konkurenci do opisania swoich usług i produktów
      ilości tych fraz kluczowych na stronie
    • jak często dana fraza pojawia się w witrynie, które frazy są najbardziej popularne, a które niewykorzystywane

    Co powinna zawierać analiza konkurencji w SEO?

    Profesjonalna analiza otoczenia konkurencyjnego pod kątem SEO to złożony proces, na który składa się kilka elementów.

    To, co powinna zawierać kompleksowa ocena konkurencji SEO to:

    • Zbadanie rodzaju fraz kluczowych jakimi posługują się konkurenci – stworzenie listy takich fraz, również z uwzględnieniem tzw. fraz długiego ogona (czyli bardziej rozbudowanych, precyzyjnych fraz, które wpisywane są przez klienta rzadziej, ale dają lepsze dopasowanie wyników),
    • Zbadanie nasycenia strony danymi frazami kluczowymi – określenie, które frazy są kluczowe i generują najwięcej ruchu na stronach konkurencji; zbadanie który konkurent stawia na jakie frazy i określenie z kim konkurujemy w danym segmencie,
    • Określenie fraz, których konkurencja nie stosuje – często okazuje się tak, że część fraz, których używają konsumenci do wyszukiwania stron, pozostaje wolna. To znaczy, że z jakiś powodów Twoi konkurenci nie stworzyli tekstów na swoje strony, które kompleksowo opisują dane zagadnienie. Na przykład firmy w branży remontowej w Twoim mieście mogą prowadzić działania SEO na frazy takie jak ,,remonty i wykończenia wnętrz Kraków’’, ,,usługi remontowe i budowlane w Krakowie’’ itp., ale pomijają na przykład takie frazy jak ,,firma wykończenia wnętrz małopolskie’’.
    • Zbadanie źródeł odsyłających do stron konkurentów – czyli określenie, na jakich zewnętrznych stronach www promują się Twoi konkurenci i skąd pozyskują linki do działań z obszaru link building. Znajomość tych źródeł pomoże Ci zdobyć rozeznanie w branży i ocenić, które portale www są warte tego, aby się na nich promować.
    • Ilość wejść na stronę konkurentów – dzięki temu możesz określić, który z konkurentów pozyskuje na swoją stronę najwięcej użytkowników i który jest najbardziej rozpoznawalny w sieci.
    • Źródła ruchu na stronach konkurencji – nie tylko ilość ruchu na stronie jest elementem oceny SEO, ale także źródła tego ruchu, czyli skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający strony Twoich konkurentów. Dzięki analizie SEO możesz sprawdzić, czy są to osoby pozyskiwane z ruchu organicznego, płatnych reklam, referali, a może z social mediów.

    Jak sprawdzić ilość wejść na stronę konkurencji?

    Monitorowanie konkurencji w dużej mierze opiera się na badaniu ilości wejść na stronę konkurencji. Jak to zrobić?

    W internecie dostępnych jest wiele płatnych i bezpłatnych narzędzi, które pomogą Ci zbadać ilość i rodzaj ruchu na stronach konkurentów.

    Narzędzia do sprawdzania ilości wejść na strony konkurencji to: 

    • Senuto – www.senuto.com
    • Semstorm – www.semstorm.com
    • Simillarweb – www.similarweb.pl

    Senuto i Semstorm to narzędzia, dzięki którym możesz profesjonalnie przeanalizować jakość ruchu na stronach konkurentów oraz ich frazy kluczowe.

    Simillarweb to nieco mniej precyzyjna strona, ale pozwala poznać podstawowe dane.

    Po prostu wpisujesz nazwę www swojego konkurenta i uzyskujesz widok strony z danymi takimi jak:

    • ilość wejść na stronę,
    • źródła ruchu na stronie z podziałem na organic, paid, referrale etc.,
    • frazy na jakie wyświetla się strona,
    • w jakich mediach społecznościowych się pojawia.
    analiza konkurencji seo

    Jak analizować konkurencję w Google?

    Aby kompleksowo przeanalizować Twoich konkurentów polecamy także ręczne sprawdzenie wyników wyszukiwania Google.

    Znając frazy kluczowe dla Twojej branży możesz zacząć je wpisywać w Google i sprawdzać, którzy konkurenci wyświetlają się na najwyższych pozycjach. Google także podpowiada kluczowe frazy – jeśli rozpoczniesz wpisywanie danego hasła w wyszukiwarkę Google pokaże Ci swoje podpowiedzi.

    Niekiedy wyniki bezpośrednio z Google mogą różnić się nieco od tych pokazywanych przez narzędzia takie jak Senuto, czy Semstorm, dlatego dobrze jest skorzystać z obu tych metod jednocześnie. Wtedy zyskujesz pełen obraz danej sytuacji.

    Pamiętaj, że przed rozpoczęciem takiej analizy w Google należy wyczyścić pliki cookies w przeglądarce, aby otrzymać obiektywne wyniki! Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z trybu incognito.

    Znajomość stron konkurencyjnych umożliwia Ci poznanie ich strategii pozycjonowania w sieci. Warto w tym wypadku skorzystać z narzędzi do sprawdzania linków przychodzących, np. https://www.pulno.com/backlink-view/.

    Wpisujemy w nim adres strony konkurencji i sprawdzamy liczbę kierujących domen do stron oraz moc domeny (Domain Power). W ten sposób jesteśmy w stanie oszacować nakład pracy związany z pozycjonowaniem. Do osiągnięcia wyższych pozycji będziemy potrzebowali co najmniej podobnej liczby linków wysokiej jakości jak konkurencyjne stron.

    Jak wykorzystuje się badanie konkurencji w SEO?

    Ocena konkurencji SEO przynosi takie korzyści jak: 

    • Dobrze znasz trendy i zwyczaje w branży, w której działasz,
    • Wiesz jakie taktyki promocyjne i sprzedażowe stosują Twoi konkurenci,
    • Wiesz jakie są mocne i słabe strony konkurentów, dzięki czemu możesz ich wyprzedzić,
    • Zyskujesz wiedzę na temat Twojej pozycji na tle konkurentów, dzięki czemu jest Ci łatwiej ocenić swoje mocne i słabe strony, potrzebne m.in. do wykonania analizy SWOT.
    • Zyskujesz wartościowe dane na temat fraz kluczowych i możesz stworzyć lepszą strategię SEO dla Twojej firmy.

    Chcesz wiedzieć jak pozycjonuje się Twoja konkurencja?
    Umów się na darmową konsultację strategiczną, która pomoże Ci ustalić właściwy kierunek rozwoju Twojego biznesu.

      Zamów bezpłatną konsultację

      Oferujemy opracowanie oraz wdrożenie kampanii SEO dla Twojej witryny internetowej. Zwiększamy widoczność serwisów internetowych od 8 lat. Zaufaj ekspertom.

      No Comments

      Dodaj komentarz